Etiikka – Johdatus peruskysymyksiin

1.2.-11.4.2024

Millaista on oikein eletty elämä? Milloin teko on moraalisesti oikein? Onko jotain objektiivisia, yleisinhimillisiä arvoja, vai onko kaikki sittenkin suhteellista? Näihin ja moniin muihin filosofisiin peruskysymyksiin syvennytään kurssilla filosofi Markus Neuvosen johdolla.

Etiikka eli moraalifilosofia käsittelee filosofisia kysymyksiä oikeasta ja väärästä, hyvästä ja pahasta, arvoista ja normeista, hyveistä ja paheista. Tällä käytännöllisellä, viihdyttävällä ja arkiymmärrystä syventävällä filosofian kurssilla tutustutaan mm. ihmisen moraalipsykologiaan, moraalin perusteita tutkivaan metaetiikkaan, erilaisiin oikeaa ja väärää määrittäviin normatiivisen etiikan teorioihin sekä tosielämän eettisiä ongelmia selvittelevään soveltavaan etiikkaan.

Kurssi on suunnattu kenelle tahansa, jota askarruttavat eettiset ongelmat ja niiden filosofinen ulottuvuus, ja jota kiinnostaa säännöllisenä harrastuksena filosofinen ja syvällinen keskustelu. Kurssista hyötyy kuka tahansa, joka haluaa syventää filosofista ajatteluaan ja kykyään keskustella moraalifilosofisista kysymyksistä, tai joka toimii esim. työkseen eettisesti herkkien aihepiirien parissa. Kurssin aiheet ja teemat avaavat myös useita päivänpolttavia yhteiskunnallisia kysymyksiä varsin havainnollisella tavalla.

Kurssin opetustapa on keskusteleva, reflektoiva ja opiskelijoiden omista käytännön kokemuksista ammentava. Kurssi tarjoaa käytännöllisiä työkaluja erilaisten elämässä vastaan tulevien eettisten kysymysten tiedostamiseen, ymmärtämiseen ja ratkomiseen, sekä syventynyttä ymmärrystä ylipäätään ihmiselämästä ja sen merkityksellisyydestä.

Kurssin opettajana toimi VTM, filosofi ja tietokirjailija Markus Neuvonen. Neuvonen on aiemmin toiminut mm. soveltavan etiikan tutkijana ja opettajana Helsingin Yliopistossa, päätöksenteon konsulttina sekä filosofisena praktikkona / coachina. Neuvonen on myös yksi Kriittisen korkeakoulun Puhujakoulun sekä Filosofisen praktiikan opettajista.

Tervetuloa!

Etiikka – Johdatus peruskysymyksiin -kurssin ohjelma

Joka toinen torstai 1.2.-11.4.2024 klo 17.00-20.15

1.2. Johdatus moraalifilosofiaan

15.2. Moraalipsykologia: oikeiden ihmisten etiikka?

29.2. Mihin moraali perustuu? Metaetiikan kysymyksiä

14.3. Normatiivinen ja soveltava etiikka I

28.3. Normatiivinen ja soveltava etiikka II

11.4. Etiikka ja hyvä elämä?

Muoto: Lähiopetus, hybridi (Voit pyytää etäosallistumismahdollisuutta. Lähiosallistuminen on korkeasti suositeltavaa.)

Paikka: Tekstin talo, Lintulahdenkatu 3.

Ilmoittautuminen viimeistään 21.1.2024

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 21.1.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista.