Tiedostamattoman kirjoittaminen – kirjoitusprosessiin suuntautunut täsmäkurssi

La-su 23.-24.10. 2021

Kurssilla psykoterapeutti ja filosofi Elli Akrén-Ebbe johdattaa erilaisten harjoitusten kautta avaamaan väyliä tiedostamattomaan.

Kurssi on tarkoitettu niille, joilla on kesken tai aloitteilla idea mistä tahansa tekstistä. Erilaisten harjoitusten avulla kurssilla otetaan yhteyttä omaan tiedostamattomaan tekstin työstämiseksi. Prosessissa tekstejä ei lueta, eikä arvioida. Kurssilla on tarkoitus löytää ennen kaikkea uusia näkökulmia omaan työstettävään tekstiin.

Tiedostamaton voi olla voiman ja luovuuden lähde tai painajaisten syntysija. Se, mikä ei ole tietoisessa mielessämme on varastoitunut tiedostamattomaan – siellä asustavat myös unohtuneet, tietoisen muistin ulottumattomissa olevat tapahtumat sekä meille tuntemattomat piirteemme ja ilon aiheet. Tiedostamatonta on kuitenkin vaikea lähestyä, koska se ei ymmärrä arkikieltä, käskyjä eikä järjen ääntä.

Tiedostamattomaan voidaan saada yhteys harjoitusten, esimerkiksi kirjoittamisen avulla. Tiedostamattoman kirjoittamisen kurssilla kirjoitetaan ohjatusti lyhyitä tarinoita, joiden kautta voi avautua mahdollisuus työstää omaa tiedostamatontaan. Kurssilla tehdään myös rentoutumisharjoituksia, jotta mieli tulee otollisemmaksi tiedostamattoman kirjoittamisprosessille. Kurssi ei ole ohjattua luovaa kirjoitusta, sen sijaan kurssilla on mahdollista saada yhteys tiedostamattomassa oleviin aiheisiin, sekä luovuuteen. Kurssi tuottaa mahdollista kirjoittamisen raakamateriaalia myöhempää työstämistä varten.

Kurssin opettaja, psykoterapeutti ja filosofi Elli Akrén-Ebbe on pitänyt Tiedostamattoman kirjoittamisen kursseja vuodesta 2016 asti. Tämä kurssi on erillinen osa lyhytkurssien sarjaa. Osallistuminen ei edellytä aiemmille kursseille osallistumista.

Kurssi sopii kaikille, jotka tahtovat syystä tai toisesta työstää tiedostamatontaan kirjoittamalla. Kurssi ei vaadi erityisiä ennakkotietoja tai taitoja.

Ilmoittautuminen viimeistään 10.10.2021.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.

Kurssin aikataulu

23.-24.10.2021

la 23.10. klo 9.00-17.00

su 24.10. klo 10.00-14.00

Paikka: Albertinkatu 27, Helsinki.
Kurssi opetetaan lähiopetuksena. Epidemiatilanteen niin vaatiessa siirrymme etäopetukseen.