Yhteiskuntafilosofia – Johdatus peruskysymyksiin

25.4.-30.5.2024

Minkälainen on hyvä yhteiskunta? Mitä on vapaus, valta tai oikeudenmukaisuus? Onko valtion ja lakien olemassaololle joku peruste, vai kuuluisiko meidän elää anarkiassa? Kuinka ilmastonmuutos ja globaalit kriisit näyttäytyvät filosofian silmin? Kurssilla syvennytään näihin ja muihin yhteiskuntafilosofian peruskysymyksiin filosofi Markus Neuvosen johdattelemana.

Yhteiskuntafilosofiaa luonnehditaan usein ”etiikaksi isossa mittakaavassa” – se käsittelee mm. valtion moraalista oikeutusta, reiluun tulonjakoon liittyviä kysymyksiä, yhteiskunnallista tasa- ja eriarvoisuutta sekä oikeuksia. Tällä kurssilla perehdytään tosielämän esimerkkien ja sovellusten kautta esimerkiksi oikeudenmukaisuuskysymyksiin, erilaisiin poliittisen ajattelun ideologioihin, vallan luonteeseen sekä filosofisten linssien läpi katsottuna lukuisiin ajankohtaisiin keskustelunaiheisiin aina feminismistä kansalaistottelemattomuuteen ja disinformaatioon.

Kurssin opetustapa on keskusteleva, reflektoiva ja reaalimaailman esimerkeistä runsaasti ammentava. Kurssi sopii kenelle tahansa yhteiskunnallisten ja poliittisten kysymysten, ideologioiden ja erimielisyyksien perusteita ymmärtämään pyrkivälle. Erityisesti kurssi sopii kaikille niille, joita kiinnostaa filosofinen ja pohdiskeleva keskustelu yhteiskunnallisista kysymyksistä säännöllisenä harrastuksena. Kurssilla oppii ajattelemaan selkeästi, minkälaisista ydinkysymyksistä politiikassa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa on kaiken retoriikan ja pintakuohun alla oikein kysymys.

Kurssin opettajana toimi VTM, filosofi ja tietokirjailija Markus Neuvonen. Neuvonen on aiemmin toiminut mm. käytännöllisen filosofian tutkijana ja opettajana Helsingin Yliopistossa. Neuvonen on myös yksi Kriittisen korkeakoulun runsaasti kiitellyn Puhujakoulun sekä filosofisen praktiikan opettajista.

Tervetuloa!

Yhteiskuntafilosofia – Johdatus peruskysymyksiin -Kurssin ohjelma

Kuusi torstaita välillä 25.4.-6.6.2024 klo 17.00-20.15

Tapaamisten otsikot ovat alustavia.

25.4. Hyvä yhteiskunta? Johdatus yhteiskuntafilosofiaan

2.5. Valtio ja demokratian ongelma

9.5. Oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo

16.5. Laki, oikeudet ja velvollisuudet

23.5. Valta, kulttuuri, identiteetti, talous ja ideologia

30.5. Globaalit kysymykset

Muoto: Lähiopetus, hybridi (Voit pyytää etäosallistumismahdollisuutta. Lähiosallistuminen on korkeasti suositeltavaa.)

Paikka: Tekstin talo, Lintulahdenkatu 3.

Ilmoittautuminen viimeistään 11.4.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 11.4.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista.