Estetiikan seminaari: Suunnitellaan ”Aikalaispuutarha”

9.-30.10.2024

Miksi kaupungissa on puistoja? Millainen puisto on kaunis? Mitä kauneus edes on?

Tervetuloa suunnittelemaan puutarha! Kurssilla pohditaan ja syvennytään estetiikkaan tekstien ja ryhmätyön avulla.

Tule Kriittisen korkeakoulun sovelletun estetiikan kurssille perehtymään estetiikan perusteisiin puutarhojen historian kautta!

Seminaari pohjautuu vuosina 2011-16 Aalto yliopistossa pidettyyn sovelletun estetiikan kurssiin. Kurssi sopii kaikille kiinnostuneille taustasta riippumatta.

Kurssilla keskiössä ovat historialliset puutarhat ja niissä näkyvät arvot, jotka pitävät sisällään oman maailman, filosofian sekä oman estetiikkansa.

Seminaarimuotoisesti ryhmätöitä tehden ja keskustellen käymme läpi

• puutarhojen suunnittelun historiaa ja periaatteita
  • estetiikan klassisia teorioita aloittaen Platonin ja Aristoteleen mimesis-käsitteistä päätyen Jean Baudrillardin simulaatioteoriohin

Lopuksi kurssilaiset luovat oman aikalaispuutarhasuunitelmansa ja siihen liittyvän teoriapaperin, jossa näkyy suunnitelman tehneen ryhmän arvot ja esteetiset perustelut.

Kurssille otetaan 12 -20 henkeä.

Kokoontumiskertoja on minimissä 13 ja maksimissaan 15, riippuen kurssin osanottajien määrästä.

Tapaamiskerran kesto 2,5 tuntia sisältäen lyhyen tauon.

Kurssin vetäjä Vesa Kantola on Taideteollisesta korkeakoulusta (nyk. Aalto) valmistunut taiteen maisteri ja jatko-opiskelija (elokuva- ja TV). Lisäksi hänellä on HuK Aate-ja oppihistoria Oulun Yliopistosta ja hän on opettanut TKK:lla (nyk. Aalto) kuvaviestinnän lehtorina 25 vuotta.

Ilmoittautuminen kurssille avataan pian!

Estetiikan seminaarin ohjelma

Ohjelmaan voi tulla joitakin muutoksia. Ilmoitamme mahdollisista muutoksista hyvissä ajoin.

Torstai-iltaisin klo 17.30-20.00, 29.8.-19.12. (syysloma 17.10. ja projektitauko 28.11. ja 5.12.)

29.8.
Aloitus ja ryhmien muodostaminen

5.9.

12.9.

19.9.

26.9.

3.10.

10.10.

(syysloma)

24.10.

31.10.

7.11.

14.11.
Tapaaminen

21.11.
Tapaaminen

(projektin työstämistauko, 2 viikkoa)

12.12.
Projektien esitteäminen ja yhdessä läpi käyminen

19.12.2024 (jos iso ryhmä)
Projektien esitteäminen ja yhdessä läpi käyminen

Estetiikan klassikkotekstien lukemisen yhteydessä on aikaa ryhmätyöskentelyyn 1-3 viikkoa, tällöin on myös mahdollisuus kurssin vetäjän konsultaatioihin ryhmän tarpeen mukaan.

Oppimateriaali: Tom Turner: Garden History, philosophy and design 2000 BC- 2000AD (Spon Press 2006)

Huom! Oppimateriaalia ei tarvitse hankkia. Kurssilla luetaan myös internetissä saatavilla olevia artikkeleita. Kaikki tekstit käydään kurssilla yhdessä läpi, ei haittaa jos kokee jonkin tekstin hankalaksi, siitä keskustellaan yhdessä tapaamisissa.

Tervetuloa!