Bach and Debussy meet Quantum Physics

Perjantaina 27.5. klo 18

Virtaa temppeliaukion kirkossa

Scroll down or click here for English.

Jo kolmannen kerran VIRTAA-tapahtumassa kohtaavat fysiikan nobelisti ja palkittu tietokirjailija Frank Wilczek ja pianisti Minna Pöllänen. Keskustelu musiikin ja kvanttifysiikan välillä syvenee. Vuonna 2019 Ateneum-salissa he demonstroivat mitä on komplementaarinen ajattelu. Nyt he lähestyvät elämän peruskysymyksiä tietoisuudesta ja intuitiosta. Miksi fyysikot kuten Frank Wilczek ja Albert Einstein niin usein käyttävät musikaalisia analogioita puhuessaan maailmankaikkeudesta?

Ovatko mystikon ja kvanttifyysikon kokemus todellisuudesta hyvinkin lähellä toisiaan?

Fysiikan nobelin vuonna 2004 voittanut Frank Wilczek on todellinen renessanssi-ihminen, jonka palkituissa kirjoissa The Lightness of Being, Longing for the Harmonies ja The Beautiful Question runous, kvanttifysiikka ja huumori kietoutuvat yhteen muodostaen valaisevan kokonaisuuden, joka voi muuttaa käsityksemme maailmasta sellaisena kuin sen tunnemme. Wilczek ymmärtää valon luonteen mahdollisesti paremmin kuin kukaan toinen. Hän soittaa pianoa ja musiikki on lähellä hänen sydäntään.

Minna Pöllänen oli Jyväskylän kesän vuoden 1969 debytantti ja on siitä lähtien säännöllisesti esiintynyt solistina ja kamarimuusikkona mm. Helsingin kesäviikoilla, Savonlinnan oopperajuhlilla ja Lahden urkuviikoilla. Hän on esiintynyt myös New Yorkissa ja Pariisissa. Hän toteutti vuonna 1998 ensimmäisen poikkitieteellistaiteellisen Virtaa-tapahtuman. Tästä alkunsa saanut Virtaa-klubi on toiminut säännöllisesti siitä lähtien. Pandemia-aikana Virtaa toimi pienimuotoisena konserttisarjana Midori-Galleriassa Kirkkokadulla yhdessä pianisti Irina Zahharenkovan kanssa.

Aika: Perjantaina 27.5.2022 klo18.00-20.30

Paikka: Temppeliaukion kirkko, Lutherinkatu 3, Helsinki

Liput: Ovelta: 20€ / 15€. Ennakkoon: 17€ / 12€

(Alennushinta opiskelijoille, työttömille ja eläkeläisille. Alle 12-vuotiaat lapset ilmaiseksi.)

(Maksutavat: Mobile pay, käteinen, pankki- tai luottokortti)

Tilaa ennakkoliput allaolevalla lomakkeella. Saat sähköpostiisi lippujen maksuohjeet. Muistathan mainita mahdollisesta alennusperusteesta.

Virtaa at temppeliaukio church

Nobel laureate physicist Frank Wilczek and pianist Minna Pöllänen meet for the third time at VIRTAA-event. The conversation between music and quantum physics continues ever deeper. In 2019 they demonstrated what is complementary thinking. This time they approach fundamental questions of consciousness and intuition. Why physicists such as Wilczek himself and Albert Einstein so often use musical analogies when describing the universe?

Are the points of view of a mystic and a quantum physicist actually quite close to each other?

The Nober Prize laureate (2004), Frank Wilczek is a real Renaissance man in whose award-winning books The Lightness of Being, Longing for the Harmonies and The Beautiful Question, poetry, quantum physics and humour are intertwined to form an enlightening whole that can change our views of the world as we know it. He arguably understands more about the nature of light than anyone. He plays the piano, and music is close to his heart.

Minna Pöllänen debuted as a pianist in 1969 and has since performed solo piano and chamber music in various events in Helsinki, Savonlinna, Lahti, New York and Paris. Minna organized the first multidisciplinary Virtaa event in 1998. Virtaa events have been organized regularly ever since.

Time: 27th of May 2022 at 18.00-20.30

Venue: Temppeliaukion kirkko, Lutherinkatu 3, 00100 Helsinki

Tickets: Price at the door: 20€ / 15€. In advance: 17€ / 12€

(Discount price for students, unemployed and retired. Children under 12 years for free.)

(Payment methods: Mobile pay, cash, card)

You can order tickets by filling the form below or emailing us at info(at)kriittinenkorkeakoulu.fi

Tilaa liput / Order tickets

Lippujen lukumäärä / Amount of tickets

Alennusryhmä / Discount group

Sukupuoli / Sex (pakollinen)

Sukupuolta kysytään lakisääteisen tilastoinnin vuoksi. We ask this because of govenment mandated statistics.

Minulle saa lähettää sähköpostitse tietoja samanlaisista tilaisuuksista. / You can send me info on associated events and courses.
    Kyllä/YesEi/No

Liity Kriittisen korkeakoulun tiedotuslistalle / Join Kriittinen korkeakoulu mailing list
    Kyllä/YesEi/No

Listalaisille lähetetään säännöllisesti tietoa toiminnastamme. Viestejä tulee yksi tai kaksi kuukaudessa. / We send a couple of messages per month.