Esseekirjoittamisen kurssi

Kurssi on täynnä.

Kurssi on täynnä. Ei uusia ilmoittautumisia.

Millainen essee tuottaa lukijalleen elämyksen? Miten esseeseen saadaan oma, persoonallinen ääni? Kurssilla paneudutaan luovaan, kaunokirjalliseen esseekirjoittamiseen: tutustutaan esseen tekstilajiin ja historiaan, luetaan erilaisia esseitä ja keskustellaan niistä, tarkastellaan esseiden tyylikeinoja ja kaunokirjallisia piirteitä. Saadaan ideoita siihen, kuinka esimerkiksi kulttuurin ja yhteiskunnan ilmiöistä kirjoitetaan elävästi, havainnollisesti ja persoonallisesti. Kurssi sopii aloitteleville esseisteille ja esseekirjoittamiseen hieman jo perehtyneille. Kurssin aikana pannaan alulle oma essee, josta saa palautetta muilta kurssilaisilta ja opettajalta. Kurssille tulijalla on hyvä olla mielessä jokin aihe, josta haluaa kirjoittaa. Opettajana on esseisti, kriitikko, FM Silvia Hosseini.

Silvia Hosseini (kuva: Liisa Valonen)

Ohjelma ja aikataulu

1. To 3.2. klo 17.30–19: Esseen ominaispiirteitä ja historiaa
  2. To 10.2. klo 17.30–19: Esseeminä ja esseen dialogisuus
  3. To 17.2. klo 17.30–19 Esseen rakenne
  4. La 19.2. klo 11–15 Etäkirjoitussessio halukkaille
  5. To 24.2. klo 17.30–19 Ratkaisuja esseekirjoittamisen haasteisiin
  6. To 3.3 klo 17.30–19 Esseen tyyli ja sävy
  7. La 5.3. Esseen palautus (ei opetusta)
  8. La 12.3. Palautetta ja vertaispalautetta aikavälillä 10–18 (tarkempi aikataulu sovitaan kurssin alussa).

Kurssin maksu: 120 euroa

Ilmoittautuminen viimeistään 19.1.2022.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.

Opetus Zoom-alustalla. Opettaja toimittaa liittymisohjeet, ja Kriittisen korkeakoulun toimisto neuvoo alustan käytössä. Osallistuja tarvitsee vain tietokoneen tai vastaavan älylaitteen ja verkkoyhteyden.

Kurssille otetaan enintään 15 osallistujaa.