Feminiinisen monet kasvot: naiset, luonto ja jumalallinen

Torstai-iltaisin 6.10. alkaen

Otteita Kaarina Kailon taideteoksista

Naiseuteen liittyvät käsitteet, käsitykset ja kokemukset ovat murroksessa. Sukupuolen moninaisuus on noussut julkisen keskustelun aiheeksi. Feministisen liikkeen sisällä johtavaksi ajattelutavaksi on noussut identiteettien monikerroksisuutta painottava intersektionaalinen feminismi.

Feminismin piirissä naisista puhumista ja naiselliseen assosioituvan kokemuksen käsittelemistä estävät usein syytökset essentialismista eli ikuisen ja muuttumattoman naisluonnon olettamisesta tai vääristyneen kaksijakoiseen sukupuolikäsitykseen nojaamisesta. Toisinaan lapsi heitetään pesuveden mukana, kun jaettua naisellista elettyä, ruumiillis-henkistä todellisuutta ei voida vanhakantaisuuden pelossa enää avoimesti ottaa ajattelun ja toiminnan rakennusaineeksi, eikä kokemuksia, niiden eroja ja yhteyksiä tutkita yhdessä.

Moni naiseksi identifioituva kokee yhteyttä Äiti maahan, feminiiniseen, ihmisen feminiiniseen puoleen tai pyhään naiseuteen. Näitä myös tutkitaan nykyään entistä enemmän. Toisaalta varhaisemmat näitä aiheita käsittelevät tutkimukset ovat nousseet uudelleen esille teoreettisten oletusten muututtua, uusien löydösten valossa ja tutkimusmenetelmien kehityttyä. Teemoja on käsitelty ainakin arkeologiassa, lingvistiikassa, psykologiassa, teologiassa, kulttuurin- ja uskontojen tutkimuksessa sekä filosofiassa.

Tämä luentosarja käsittelee feminiinistä tarkastelevia symbolisia ja henkisiä näkökulmia ammentaen niiden tieteellisistä taustoista. Luentosarja avaa feminiinistä käsittelevän tutkimuksen ja siitä nousevan ajattelun aarreaittaa yleistajuisesti aiheesta kiinnostuneille. Luennot tarjoavat myös mahdollisuuksia jäsentää omaa identiteettiä ja olemassaoloa suhteessa feminiiniseen.

Luennoitsijoita ovat FT Virpi Lehtinen, Ph.D., dos. Kaarina Kailo, FT Anni Tsokkinen ja VTT, dos. Kaisa Kuurne. Luentosarjan vastuuhenkilönä toimii Virpi Lehtinen.

Luentosarja on jatkoa Kriittisen korkeakoulun kevätlukukaudella 2022 järjestämälle, suuren suosion saaneelle webinaarille Naispuolinen jumaluus ja esiäitien viisaus. Luentosarjan jatkoksi järjestetään kevätlukukaudella 2023 luennon teemoihin kytkeytyvä työpajasarja.

Lämpimästi tervetuloa!

Paikka: Lapinlahden lähteen auditorio, Lapinlahdenpolku 8, Helsinki

Aika: Viitenä torstaina 6.10.-3.11.2022 klo 18.00-20.00

HUOM: ensimmäinen luento alkaa vasta 18.15.

• 6.10. klo 18.15 Miten ymmärtää nainen ja naisellinen? Filosofinen näkökulma

• Luennoitsija: Virpi Lehtinen, FT, filosofi, sertifioitu fokusointiohjaaja
  • 13.10. Moderni matriarkaattitutkimus ja Jumalattaren paluu. Huuhaata vai tiedettä?

• Luennoitsija: Kaarina Kailo, kulttuurintutkija, dosentti
  • 20.10. Jumala äitinä ja maailma jumalattaren ruumiina. Feministiteologia jumaluuden uudelleen määrittelijänä

• Luennoitsija: Anni Tsokkinen, FT, teologi
  • 27.10. Feminiinisten arkkityyppien jäljillä
    • Luennoitsija: Kaisa Kuurne, sosiologian dosentti, arkkityyppisen työskentelyn ohjaaja
  • 3.11. Loppukeskustelu
    •  Vetäjä: Virpi Lehtinen

Lue sarjan tarkempi kuvaus luentosarjan esitteestä (pdf).

Ilmoittautuminen viimeistään 19.9.2022.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.