Feminiinisen monet kasvot

Kurssi on täynnä. Voit ilmoittautua jonoon.

Työpajasarja 12.2.-28.5.2023

Työpajasarja on jatkoa syyskaudella 2022 pidetylle luentosarjalle, joka käsitteli feminiinistä tarkastelevia symbolisia ja henkisiä näkökulmia ammentaen niiden tieteellisistä taustoista. Luentosarja avasi feministisen tutkimuksen tai feminiinistä kohteenaan käsittelevän tutkimuksen ja siitä nousevan ajattelun aarreaittaa.

Työpajasarja tarjoaa joukon kekseliäitä, luovia ja elämyslähtöisiä tapoja tutkia suhdetta feminiiniseen yksin ja yhdessä. Työpajasarjaan osallistuminen ei edellytä ennakkotietoja tai -taitoja ja on avoin myös uusille osallistujille. Feminiiniset teemat ja käytännöt koskettavat kaikkia, ja työpajaan ovat tervetulleita kaikki feminiinisestä kiinnostuneet.

Tiedot

Neljänä sunnuntaina 12.2.-28.5.2023 klo 10-15

Paikka: Albertinkatu 27, Helsinki

Ilmoittautuminen viimeistään 29.1.2023.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.

1. FM Elli Akrén-Ebbe: Tiedostamattoman kirjoittaminen
su 12.2.2023 klo 10-15

Työpajassa tehdään harjoituksia, joiden avulla haetaan yhteyttä ihmisen tiedostamattomiin kerrostumiin ja sisäiseen tiedostamattomaan elämysmaailmaan. Tiedostamattomaan voi saada yhteyden ruumiillisuuden sisäisyyttä kuuntelevien harjoitusten avulla. Työpajassa näihin on yhdistetty yksityinen kirjoittaminen. Sisäisyydessä on kokonainen maailma tutkittavaksi, ja työpajassa aloitetaan naisellisen tutkimuksella. Tiedostamaton pitää sisällään menneisyyden kokemuksia, tunteita ja ajatuksia, mutta myös ihmisen kaksi puolta, jotka voidaan nimetä feminiiniseksi ja maskuliiniseksi, mutta joiden sisältö muuttuu harjoittelun myötä. Harjoitusten avulla haetaan tietoisuuteen tuoreita aspekteja näistä puolista.

2. TaM Petra Streng: Jumalatar, naispatsaat ja elävä rituaali
su 12.3.2023 klo 10-15

Työpajan luento- ja keskusteluosuudessa esitellään Vanhan Euroopan kulttuurin Jumalatar-kulttuuria ja siihen liittyvää taide-esineistöä (figuriineja/naispatsaita) sekä niihin liittyvää kuvastoa ja symboliikkaa. Kysymme yhdessä: Mitä paluu Jumalatar-ajatukseen ja -käytäntöön voisi merkitä nykyihmiselle? Työpajassa muovailemme itsellemme figuriinin ja mietimme, minkälaisen rituaalin voisimme luoda omaan elämäämme. Apuna käytämme ajatusleikkiä ja konkretiaa.

Mitään aiempaa kokemusta muovailusta ei tarvita, vaan toteutamme pienoispatsaat rennossa ilmapiirissä.

3. Kaisa Kuurne: Feminiinistä puolta jäljittämässä -arkkityyppinen työskentely
su 16.4.2023 klo 10-15

Työpajassa paneudutaan arkkityyppisellä tasolla feminiinisiin voimiin, joita tutkitaan jungilaisen syväpsykologian, kehollisuuden, ympäröivän kulttuurin ja oman tarinan valossa. Arkkityyppisesti feminiinisiä teemoja ovat muun muassa tunteet, alitajunta, vaisto ja luovuus. Työpajassa tehdään alitajunnan aineksia ja kehollisuutta hyödyntäviä harjoituksia ja etsitään niin sanotun varjotyöskentelyn välityksellä tietä omakohtaisesti merkityksellisen sisäisen äänen äärelle.

4. FT Virpi Lehtinen: Fokusoimalla naiselliseen tilaan
su 28.5.2023 klo 10-15

Fokusointi on filosofi Eugene T. Gendlinin kehittämä kehotietoisuuskäytäntö. Fokusoinnissa voimme tutkia puhetta ja kirjoitusta edeltäviä, ruumiillisia merkityksen aihioita suoraan, ilman tietoisen mielen välitystä. Naisellinen oleminen rakentuu sekä tietoisissa että tiedostamattomissa vuorovaikutus- ja kommunikaatiosuhteissa. Suhteemme naisellisen konkretiaan, eli suhteisiimme äitiin, toisiin naisiin ja omaan naiselliseemme kantaa muassaan paljon muutakin kuin sen, mihin olemme jo tutustuneet. Kuuntelemalla suoraan kehon sisäisyyttä ilman mielen välitystä löydämme uusia puolia itsestämme. Työpajassa opimme muutaman perusharjoituksen, joita voi käyttää rituaalinomaisesti omassa arjessa tuomaan rauhaa, kuunnellakseen paremmin itseä ja muita sekä kehittämään itsemyötätuntoa; näitä kaikkia tarvitsemme, jos haluamme eheyttää avointa, dynaamista ja muuttuvaa naisellista olemistamme.