Fokusoinnin peruskurssi I

10.9.-8.10.2024

Fokusointi – tie kehon kuunteluun

Fokusointi on meille luontainen, mutta usein unohdettu kehon kuuntelun tapa. Sen on kehittänyt – tai voisi ehkä sanoa löytänyt – itävaltalaissyntyinen filosofi ja psykoterapeutti Eugene T. Gendlin (1926-2017). Fokusoinnissa opit seuraamaan sitä, mikä vie kohti elinvoimaisuutta, aitoutta ja raikkaita uusia tuulahduksia. Fokusointi avaa syvemmän yhteyden itseemme ja väylän kuulla sisäisiä suuntiamme ja kehomme viisautta. Se tekee tilaa luovuudelle ja antaa myös tukea terapeuttiseen asioiden käsittelyyn.

Kehomme elää mukana elämämme tilanteissa ja voi kertoa meille paljon, jos pysähdymme kuuntelemaan sitä. Kun alkuun aavistuksenomaisen tunnun äärelle pysähtyy, se voi vähitellen hahmottua tarkemmin, siitä voi aueta näkyviin jotain enemmän. Kuin tarkentaisimme kameran fokusta. Kehon tuntujen kautta voimme saada kosketuksen esimerkiksi siihen, mikä tietyssä elämämme tilanteessa oikein tuntuu hiertävän. Tai siihen, miksi emme tunnu millään saavan aikaan jotakin, mitä kyllä ajattelemme haluavamme tehdä.

Fokusointi on läsnäoloa sisäisen maailmamme äärellä antaen huomiota ja hyväksyvää kohtaamista sille meissä, joka sitä kaipaa. Annamme tilaa jollekin sisällämme tulla näkyviin, selkeytyä, ilmaista itseään – omaa tahtiaan ja omilla ehdoillaan. Kehon tuntujen tunnustelu avaa asioita tuoreesti, tavalla jota pelkän ajattelun tai tunteiden kautta ei helposti tavoita. Tilaa antava ja kiinnostunut läsnäolo oman sisäisen maailman äärellä, ilman yritystä muuttaa mitään, avaa mahdollisuuden asioille liikahdella eteenpäin omalla tavallaan.

Lue kokemuksia Fokusoinnista täältä

Fokusoinnin peruskurssi

Fokusoinnin peruskurssi voi tuoda kehon kuuntelua ja hyväksyvää läsnäoloa elämääsi ylipäätään. Voit myös oppia fokusoinnin menetelmänä, jota haluat ehkä käyttää säännöllisesti. Moni kokee fokusoinnin erityisen antoisaksi yhdessä, vastavuoroisesti menetelmän tuntevan parin kanssa. Peruskurssit I ja II yhdessä antavat valmiudet yksin ja parin kanssa fokusointiin, sekä toimimiseen kuuntelijana kun pari fokusoi. Fokusoinnin peruskurssista II voit lukea klikkaamalla tästä.

Peruskurssi I rakentuu viidestä tapaamiskerrasta. Kurssilla löydetään vähitellen omaa tietä fokusoinnin maailmaan erilaisten pienten harjoitusten, pareittain fokusoinnin ja keskustelun kautta. Kurssikertojen välissä on kotitehtävänä harjoitella fokusointia vaihtuvien parien kanssa kerran viikossa. Kurssilla on kirjallisena materiaalina moniste, joka on pääosin suomenkielinen (lainauksia englanniksi).

On suositeltavaa tehdä ennen kurssia ohjattu fokusointitapaaminen kurssin ohjaajan kanssa. Näin saat hieman kosketusta fokusointiin toisen ohjaamana, mikä luo hyvän pohjan sille, kun kurssilla opetellaan fokusoimaan itse itseä ohjaten. Toki voit hyvin tulla kurssille myös ilman kokemusta fokusoinnista ohjatusti. Ohjatut fokusointitapaamiset varataan suoraan ohjaajalta täältä: https://www.kosketuksissa.fi/fokusointi/#ohjaus

Fokusointi on hellävarainen ja yksityinen itseapumenetelmä, kurssi ei korvaa terapeuttista tukea. Jokaisen osallistujan on itse arvioitava oma psyykkinen tilanteensa ja kykynsä osallistua kurssille.

HUOM! Jos olet opiskellut fokusointia Kriittisellä Korkeakoululla aiemmin, tällä kurssilla on fokusointiin hieman erilainen lähestymistapa – emme käytä suoraan Gendlinin kuutta askelta ja painotamme enemmän oman sisäisen maailman kanssa läsnäoloa. Fokusointi elää ja kehittyy ja sitä opetetaan hieman eri muodoissa. Kriittisen korkeakoulun kursseilla on aiemmin opetettu Birte Robinsin variaatiota. Tämän kurssin lähestymistapa on pitkälti Ruth Hirschiltä ja Ann Weiser Cornellilta. Halutessasi voit hyvin käydä ykköskurssin uudestaan, kun lähestymistapa on uusi. Ja toki olet tervetullut myös suoraan kakkoskurssille.

Anna Backholm (Kuvaaja: Heikki Nenonen)

Opettaja: Anna Backholm, FM, VTM, sertifioitu fokusointiohjaaja, Core Process -terapeutti https://www.kosketuksissa.fi/minusta/

Ilmoittautuminen viimeistään 26.8.2024 SivisVerkon kautta: https://sivisverkko.ok-sivis.fi/#/koulutus/69356

Pahoittelemme pitkää lomaketta, se ei ole kokonaan muokattavissamme. Jos lomakkeen kanssa on ongelmia, voit ilmoittautua myös lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info@kriittinenkorkeakoulu.fi . Muista kertoa myös puhelinnumerosi ja/tai postiosoitteesi. Opintokeskukselle raportoitaessa ilmoitamme myös osallistujien sukupuolen (mies/nainen/muu) tilastoja varten, joten kerro myös se, mikäli se ei ole suoraan etunimestäsi pääteltävissä.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.

Kurssin ohjelma

Tapaamispaikka ja ajankohdat:

klo 18-20:30

ti 10.9.

ti 17.9.

ti 24.9.

ti 1.10.

ti 8.10.

Paikka: Kriittisen korkeakoulun luokka Tekstin talolla, Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki

Suomenkielistä kirjallisuutta fokusoinnista:

Gendlin E.T.: Fokusointi (suom. Erkka Laitinen), 2014, Basam Books, Viisas elämä-sarja.

Rome David: Kehosi tietää vastauksen: Löydä sisäinen viisautesi fokusoivan läsnäolon avulla (suom. Erkka Laitinen), 2016, Viisas elämä

Lisätietoa: