Fokusoinnin perustaidot I

Viikonloppukurssi 19.-21.1.2024

Lue kokemuksia Fokusoinnista täältä

Tyhjä tila, jossa uusi arkana hakee hahmoaan -Salla Järvinen-Sirén, 2021. Kuva: Pasi Haaranen

Fokusoinnin perustana on muutokselle avautuminen. Fokusoinnissa ihmistä ei nähdä valmiina rakenteena, jonka hahmoa voi analysoida. Ihminen nähdään ennen muuta prosessina.” – E.T. Gendlin

Fokusointi syventää ymmärrystä omista kokemuksista ja avaa itseä jollekin uudelle

Kokemuksemme sisältävät rikkaita merkityksiä paljon enemmän kuin mistä arjessamme olemme tietoisia. Paneutumalla kokemukseen lempeän, hyväksyvän ja vastaanottavaisen tunnelman vallitessa, saamme yhteyden siihen, mikä meissä on uutta ja tuoretta. Fokusoinnissa opit seuraamaan sitä, mikä vie kohti elinvoimaisuutta ja aitoa itseä sekä aitoutta toisissa. Opit:

• Purkamaan vahingollisia tottumuksia
  • Purkamaan esteitä luovuuden tieltä
  • Sisäistämään uusia vapauttavia tottumuksia
  • Luottamaan kehosi viesteihin
  • Lisäämään itsetuntemusta ja itsevarmuutta
  • Vahvistamaan myötätuntoista suhtautumista itseen ja toisiin
  • Hienojakoistamaan vuorovaikutuksen, kuuntelemisen ja kommunikaation taitoja
  • Hiomaan taiteellista ilmaisua
  • Kuuntelemaan totuudellista sisäistä ääntäsi
  • Asettamaan omia rajoja erottaen mikä on omaa ja mikä toisten
  • Selkeyttämään mitä tahansa asioita, prosesseita tai tilanteita

Kuinka kehosi viestii?

Fokusoinnissa opit suuntaamaan huomiosi niin, että kehosi kantamat, merkityksiä sisältävät tuntemukset vahvistuvat, avautuvat, muuttuvat ja ilmaisevat itseään sanoin, kuvin ja symbolein. Tämän prosessin omaksuminen osaksi arkea sujuvoittaa elämää, purkaa jumittumia ja möyhentää luovuuden ja kekseliäisyyden maaperää.

Ammattilaisen ohjauksessa opit fokusoinnin taidon helposti

Sertifioidun fokusointiohjaajan laatimien ja toteuttamien ryhmä- ja pariharjoitusten turvin opit fokusoinnin käytännön pala kerrallaan. Harjoitellessa istut rentoutuneessa tilassa niin, että käännät huomiosi sisäänpäin vastaanottavaisen, läsnäolevan, avoimen ja lempeän asenteen vallitessa.

Konkreettisten kehollisten tuntemusten tunnistamisen voit aloittaa jo ennen kurssia. Tämä tapahtuu tunnustelemalla, mitä omassa kehossa tapahtuu esimerkiksi erityisen intensiivisten tunnekokemusten aikana tai miten keho reagoi johonkin puoleensavetävään tai luotaantyöntävään. Laita merkille myös mahdolliset toistuvasti esille nousevat tuntemukset ja pidä päiväkirjaa tilanteista, joissa ne ilmenevät.

Taustaa lyhyesti

Fokusointi on itävaltalaissyntyisen filosofin ja psykoterapeutin Eugene T. Gendlinin (1926-2017) kehotietoisuuskäytäntö, jolla on sekä filosofinen että tieteellinen perusta. Hänen mukaansa kaiken kokemuksen ja merkityksellisyyden taustalla on arjessa usein huomiotta jäävä tuntuma omasta kehosta. Kohtaamme itsemme, maailman ja toiset aina kehollisina olentoina ja siksi kaikki kokemus on hänen mukaansa kehollista.

Fokusointi on pitkälle kehitetty kehollisen tiedon kuuntelemisen taito, jonka perusilmiö kehollinen merkitystuntemus (Felt Sense), on tunnistettu monissa harjoitteissa ja kulttuureissa. Usein se kuitenkin on jäänyt nimeämättä yleisilmiönä vaikka joitakin tiettyjä merkitystuntemuksia on saatettu nimetä. Gendlin korostaa, ettei hän ole keksinyt merkitystuntemusta vaan löytänyt sen.

Koska merkitystuntemukset kuuluvat aina jo ihmisenä olemiseen, voi fokusoinnin yhdistää luontevasti ja palkitsevasti muihin menetelmiin ja taitoihin!

Tervetuloa mukaan!

Opi fokusoinnin perusasiat käymällä Fokusoinnin perusteet I ja Fokusoinnin perusteet II -kurssit. Perustason opintojen myötä opit fokusoimaan itsenäisesti, ryhmässä ja parin kanssa, opit tunnistamaan merkitystuntemuksen, kuuntelemaan heijastavasti, tekemään tilaa itsellesi paineiden keskellä, harjoittamaan fokusoinnin kuuden askeleen prosessia sekä tunnistamaan sisäisen kriittisen äänen, joka estää elinvoimasi virtaamista. Ymmärrät mitä fokusointi on arjessa ja alat tunnistamaan omia tarpeitasi tulla nähdyksi ja kuulluksi sekä olla aidossa yhteydessä toisiin. Motivoidut harjoittelemaan kurssien välillä yhdessä parin kanssa.

Syvenny monipuolisiin harjoitteisiin edistyneiden fokusointikursseilla III ja IV. Edistyneen tason kursseilla jo opitut harjoitukset syvenevät ja hienojakoistuvat kurssien välillä saavutetun harjoittelurutiinin omaksumisen myötä. Opit harjoittelemalla fokusoinnin opettamista vasta-alkajalle sekä asetut uudenlaiseen muodostelmaan (fokusoija – kuuntelija – havainnoija) oppimaan ainutlaatuisten ja yksilöllisten fokusointiprosessien vaihtelevuudesta. Ymmärrät lisää fokusoinnin mahdollisuuksista ja soveltamisesta.

Fokusointi on hellävarainen ja yksityinen itseapumenetelmä, kurssi ei korvaa terapeuttista tukea. Jokaisen osallistujan on itse arvioitava oma psyykkinen tilanteensa ja kykynsä osallistua kurssille.

Virpi Lehtinen

Kurssin laajuus: 18 oppituntia.

Opettaja: Virpi Lehtinen, FT, sertifioitu fokusointiohjaaja

Ilmoittautuminen viimeistään 8.1.2024.

Peruutusehdot: Peruutuksen voi tehdä maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä. Jos peruutus tehdään myöhemmin, kurssista peritään 100e peruutusmaksu. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.

Kurssin ohjelma

pe-su 19.-21.1.2024

Tapaamispaikka ja ajankohdat:

Pe 19.1.2024

klo 17.30-20.30

La-Su 20.-21.1.2024

klo 10-17.30

Paikka:

Virtaa-Galleria
Kirkkokatu 1, Helsinki

Saapumisohjeet lähetetään kurssilaisille erikseen.

Fokusoinnin perustaidot 1 on lähiopetuskurssi. Kurssille ei voi osallistua etänä.

Suomenkielistä kirjallisuutta fokusoinnista:

Gendlin E.T.: Fokusointi (suom. Erkka Laitinen), 2014, Basam Books, Viisas elämä-sarja.

Rome David: Kehosi tietää vastauksen: Löydä sisäinen viisautesi fokusoivan läsnäolon avulla (suom. Erkka Laitinen), 2016, Viisas elämä

Lisätietoa: