Fokusoinnin perustaidot III

Viikonloppukurssi 22.-24.3.2024

Fokusoinnin perustaidot
Tyhjä tila, jossa uusi arkana hakee hahmoaan -Salla Järvinen-Sirén, 2021. Valokuva: Pasi Haaranen

Fokusoinnin perustaidot III -kurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat käyneet Fokusoinnin perustaidot I ja II -kurssit tai vastaavat opinnot. Kursseja järjestetään Kriittisellä muutaman kerran vuodessa.

Fokusoinnin perustaidot III-kurssilla syvennetään jo opittuja fokusoimisen ja kuuntelemisen taitoja, jatketaan ystävystymistä sisäisen kriitikon kanssa sekä aletaan harjoitella ohjaamista.

Fokusointi on itävaltalaissyntyisen filosofin ja psykoterapeutin Eugene T. Gendlinin (1926-2017) kehotietoisuuskäytäntö, jolla on sekä filosofinen että tieteellinen perusta. Fokusointi perustuu luontaiseen, joskin usein unohdettuun taipumukseemme kuunnella kehoamme. Tällaisena fokusointi sopii kenelle tahansa: jokainen ihminen on ruumiillinen olento ja voi kultivoida itseään sellaisena sisäisen työskentelyn kautta.

Fokusointia voi käyttää muun muassa itsetuntemuksen lisäämiseen, psyyken pulmien ratkomiseen, vuorovaikutuksen ja kommunikaation vahvistamiseen, luovuuden ja omien voimavarojen vapauttamiseen, minkä tahansa asioiden, prosessien tai aiheiden ytimen kirkastamiseen ja uusien toiminta-askeleiden löytämiseen.

Syvimmältään kyse on itseohjautuvasta persoonallisuuden ja elämän syvämuutoksesta. Fokusointi muuttaa ja rikastaa elämämme lempeästi, hellävaraisesti ja kohti hyvää ja oikeellista suunnaten. Käytännön säännöllinen harjoittaminen merkitsee vahingollisten tottumusten purkamista, uusien vapauttavien tottumusten sisäistämistä, kasvavaa luottamusta kehon viesteihin, myötätunnon, totuudellisen ja oikeellisen sisäisen lähteen vahvistumista. Kaikki tämä tapahtuu luontevasti ja jo meissä siemenenä olevalle antautuen. Fokusoinnin avulla saat myös kehosi sisältämän kutakin asiaa tai aihetta koskevan viisauden käyttöösi. Fokusoinnin avulla voit myös kasvattaa rohkeutta ja uskallusta ottaa vastaan se, mitä elämällä on sinulle tarjota ja miten elämä sinua haluaa haastaa.

Käytännössä fokusointi tapahtuu istuen rentoutuneessa tilassa niin, että huomio käännetään sisäänpäin vastaanottavaisen, läsnäolevan, avoimen ja lempeän asenteen vallitessa. Kurssilla teemme yhteisiä harjoituksia sekä pariharjoituksia. Parityöskentelyssä kukin fokusoi ja kuuntelee heijastavasti omalla vuorollaan. Huomio kiinnitetään konkreettisiin kehollisiin tuntemuksiin, joita monet meistä voivat jo huomata arjessaan kokevansa. Näiden tunnistamisen voi aloittaa vaikkapa tunnustelemalla, mitä omassa kehossa tapahtuu erityisen intensiivisten tunnekokemusten aikana tai miten keho reagoi johonkin puoleensavetävään tai luotaantyöntävään.

Kyse on hellävaraisesta ja yksityisestä itseapumenetelmästä, eikä kurssi korvaa terapeuttista tukea. Jokaisen osallistujan on itse arvioitava oma psyykkinen tilanteensa ja kykynsä osallistua kurssille.

Kurssin laajuus: 18 oppituntia.

Virpi Lehtinen

Opettaja: Virpi Lehtinen, FT, sertifioitu fokusointiohjaaja

Ilmoittautuminen viimeistään 10.3.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 100 euroa peruutuksesta.

Kurssin ohjelma

22.-24.3.2024, pe 17.30-20.30, la-su 10-17.30

Paikka: Virtaa-Galleria, Kirkkokatu 1, Helsinki

Suomenkielistä kirjallisuutta fokusoinnista:

Gendlin E.T.: Fokusointi (suom. Erkka Laitinen), 2014, Basam Books, Viisas elämä-sarja.

Rome David: Kehosi tietää vastauksen: Löydä sisäinen viisautesi fokusoivan läsnäolon avulla (suom. Erkka Laitinen), 2016, Viisas elämä

Lisätietoa: