Itsenäisen tekemisen kuvataideryhmä

24.1.-24.4.2024

Elina Aho-Brennan, Maalarin muotokuva, öljy kankaalle, 2022

Oletko pitkän linjan kuvantekijä ja kaipaat uusia virikkeitä tekemiseen? Kaipaatko suuntaviivoja ja toisten kuvan tekijöiden kohtaamista? Kaipaatko inspiroivia tehtäviä tai ryhmän tukea ja rytmiä luovaan työskentelyyn? Kurssille voi osallistua jokainen, jota kutkuttaa mahdollisuus saada virikkeitä omaan itsenäiseen kuvalliseen työskentelyyn ja pitää yllä omaa luovaa prosessia.

Itsenäisen tekemisen kuvataideryhmässä kokoonnutaan kerran kuukaudessa omien kuvallisten töiden katselmukseen kannustavassa ja rohkaisevassa ilmapiirissä. Kuvalliset työt tehdään omalla ajalla kurssikertojen välisenä aikana, itse tapaamisessa katsotaan yhdessä kuvia ja keskustellaan niistä. Kurssin ohjausfilosofia pohjaa ilmaisun vapauteen, iloon, rohkeuteen ja autenttisuuteen, sekä luovuutta edistävän ja turvallisen ilmapiirin luomiseen yhdessä.
Kurssilla keskiössä on itsenäisen kuvallisen ja luovan työskentelyprosessin tukeminen, jokaisen oman uniikin kädenjäljen vahvistaminen, innostus ja oppiminen myös ryhmän sisäisestä vuorovaikutuksesta ja muiden kuvista, sekä oman työskentelyprosessin ja valmiiden töiden reflektointiin kannustaminen.

Kurssilla annetaan monipuolisia havaintoon, mielikuviin, aistimuksiin ja tunteisiin pohjaavia tehtäviä, joita saa tulkita vapaasti haluamallaan tavalla ja haluamillaan materiaaleilla ja taidemuodolla. Kurssilla pyritään vahvistamaan kullekin luonteenomaista ja merkityksellistä kuvantekemisen tapaa. Kurssilla tavoitteena on niin ikään vahvistaa tapaa havainnoida uteliaasti ympäristöään.
Piirtäminen on erityinen havainnoinnin tapa ja kurssilla tutustutaankin luonnosteluun läsnäolon ja tarkkaavaisuuden suuntaamisen metodina. Yhtenä tavoitteena on lisäksi rohkaista omaan itseilmaisuun ja itsekriittisyyden hälvenemiseen.
Kurssi soveltuu hyvin eri alojen taiteilijoille kuin myös aloittelijoille yksilöllisen opetuksensa vuoksi. Ryhmä kokoaakin yhteen ihmisiä, joilla on intohimo kuvantekemiseen, halu kehittää ilmaisuaan sekä vaihtaa kokemuksia ryhmäläisten kanssa. Tarvitsemiaan taitoja oppii jokainen.

Kurssin opettajana toimii kuvataiteilija, pitkän linjan taideopettaja Elina Aho-Brennan. Palautteita aiemmista kursseista voit lukea Elinan portfoliosta: https://www.elinaaho.com/palautteita

Lämpimästi tervetuloa mukaan innostavaan ryhmään!

Elina Aho-Brennan, Poika kylpee auringonvalossa, 2021, öljy vanerille

Itsenäisen tekemisen kuvataideryhmän kevään 2024 aikataulu:

Tapaamiset keskiviikkoisin

klo 14-17

24.1.

28.2.

20.3.

24.4.

Paikka:
Kriittisen korkeakoulun tilat Tekstin talolla osoitteessa Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki.

Hinta:
160 euroa

Maksuun voi käyttää myös Smartumin Liikunta- ja kulttuuriseteleitä tai Smartum Saldoa.

Ilmoittautuminen tulee tehdä viimeistään 11.1.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.