Johdatus stoalaiseen filosofiaan

Kurssi on täynnä. Voit ilmoittautua jonoon.

Mitä on mielenrauha ja kuinka se voidaan saavuttaa? Kuinka kohdata arvaamaton ja haastava maailma tyyneydellä, arvokkuudella ja lempeydellä? Mitä on hyvin eletty elämä? Näihin ja moniin muihin stoalaisen filosofian kysymyksiin syvennytään kurssilla filosofi Markus Neuvosen johdolla.

Stoalainen filosofia on antiikin Kreikassa syntynyt filosofinen koulukunta, joka on viimeisen 20 vuoden aikana kokenut uuden tulemisen maailmalla. Erityisen suosittu ajattelutapa oli myöhäisessä Roomassa, jonka aikana eli kenties tunnetuimmat stoalaisfilosofit, mm. Seneca, Epiktetos ja Marcus Aurelius.

Stoalainen filosofia on jättänyt jälkensä mm. kristinuskoon, länsimaiseen tasa-arvo- ja ihmisoikeusajatteluun, lukemattomiin filosofeihin antiikista nykyaikaan sekä toiminut ehtymättömänä aarreaittana länsimaisen psykoterapian perinteelle. Tällä käytännöllisellä, viihdyttävällä ja arkiymmärrystä syventävällä kurssilla tutustutaan stoalaiseen filosofiaan ja filosofisiin harjoituksiin sekä teoriassa ja ennen kaikkea käytännössä.

Kurssi on suunnattu kenelle tahansa filosofiasta käytännössä elettynä ja arjessa näkyvänä elämäntapana kiinnostuneelle. Kurssilla harjoitelluista stoalaisista ajattelutekniikoista voi viime vuosina kertyneen tutkimustiedon valossa olla hyötyä kenelle tahansa, joka tahtoo parantaa omaa psykologista resilienssiään. Stoalainen filosofia on koeteltu ja hyväksi todettu tie filosofiseen tyyneyteen.

Kurssin opetustapa on keskusteleva, reflektoiva ja opiskelijoiden omista käytännön kokemuksista ammentava. Kurssi tarjoaa käytännöllisiä työkaluja kohdata haasteita.

Opettajana toimii stoalaisuutta itse aktiivisesti harjoittava filosofi ja tietokirjailija, VTM Markus Neuvonen. Neuvonen on aiemmin toiminut mm. tutkijana ja opettajana Helsingin Yliopistossa, konsulttina yrityselämässä sekä toimii aktiivisesti filosofisena praktikkona / coachina. Neuvonen on myös yksi Kriittisen korkeakoulun Puhujakoulun sekä Filosofisen praktiikan opettajista.

Johdatus stoalaiseen filosofiaan -kurssin alustava ohjelma

Kuusi torstaita välillä 7.9.-23.11.2023 klo 17:00-20:15

7.9. Johdatus: filosofia elämäntapana

21.9. Stoalainen maailmankuva ja psykologia

5.10. Stoalainen etiikka ja hyvä elämä

26.10. Järki ja tunne stoalaisuudessa

9.11. Stoalaisuus ja yhteiskunta

23.11. Stoalaisuus, elämä ja kuolema

Paikka: Kurssi alkaa syyskuussa Kriittisellä korkeakoululla osoitteessa Albertinkatu 27. Kurssi jatkuu tällä tietoa 5.10. alkaen Kriittisen korkeakoulun uusissa tiloissa osoitteessa Lintulahdenkatu 3. Asia varmistetaan vielä syksyllä kurssin alettua.

Kurssille otetaan korkeintaan 12 osallistujaa.

Tarvittaessa järjestetään mahdollisuus etäosallistumiseen.

Ilmoittautuminen viimeistään 24.8.2023.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.