Kirjoita elämästäsi tarinoita 1: Lapsuus

9.9.–15.12.2024 (Verkkokurssi)

Jokaisen elämässä on aihetta tarinoiksi. Yhä useampi haluaa kirjoittaa lapsuutensa tarinoita muistiin itselleen tai jälkipolville. Haluaisitko sinä kirjoittaa oman lapsuutesi tarinat?

Kirjoita elämästäsi tarinoita -kurssikokonaisuuden ensimmäinen kurssi antaa eväät kirjoittaa lapsuudestasi tarinoita. Kirjoitustyylisi voi vaihdella asiatekstistä kaunokirjalliseen ilmaisuun. Saat käyttöösi tukun muistelemisen keinoja ja kirjoittamisen menetelmiä. Kannustava ohjaus auttaa kirjoittamisen alkuun ja rohkaisee jatkamaan tarinoiden kirjoittamista.

Kurssin toteutustapa

Koulutus toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opiskeluna. Kurssin opiskelualustalla on tarvittava ohjaava oppimateriaali ja runsaasti virikkeitä muistelemisen ja kirjoittamisen avuksi. Kahden viikon välein palautat noin viisi sivua pituisen kirjoitustehtävän verkkokurssille opettajan arvioitavaksi.

Ajankohta ja opettajat

Verkkokurssi toteutetaan 9.9.–15.12.2024

Opettajina kurssilla toimivat kirjailija, dramaturgi Riikka Takala ja kirjailija Mika Terho. Kurssin on suunnitellut ja käsikirjoittanut kirjailija, filosofian maisteri Timo Montonen.

Riikka Takala
Mika Terho

Ohjelma

Kurssin ohjelma noudattelee elämänkulkua. Paneudumme tehokkaiden muistelemisen, kertomisen ja kirjoittamisen keinojen avulla yhteen lapsuuden vaiheeseen kerrallaan.

Verkkokurssi koostuu seitsemästä asiakokonaisuudesta, kahden viikon jaksoista, joiden aikana tutustut uusiin aiheisiin, kirjoitat ja käyt palautekeskustelua. Saat opettajalta rakentavaa, eteenpäin ohjaavaa palautetta, johon voit vastata. Vain opettajat näkevät heille lähetetyt kirjoitukset, mutta opiskelijoita rohkaistaan hankkimaan muitakin lukijoita tarinoilleen ja julkaisemaan niitä opiskelijoiden lukupiirissä, jossa kurssin osallistujat lukevat ja kommentoivat tarinoita tavallisen ihmisen näkökulmasta. Sitä varten kurssilla on oma keskustelunurkkauksensa, joka on suljettu ulkopuolisilta silmiltä ja korvilta.

Kurssi alkaa 9.9.2024

Kahden viikon jaksot:
1. Syntymä – Syntymätarina, omasta elämästä kirjoittaminen
2. Perhe ja suku – Perhesaaga, tarinan rakenne ja muoto
3. Varhaislapsuus – Lapsuudenkoti, näkökulma
4. Kaveripiiri – Leikit, kertojan roolit
5. Koulu – Kolme tosilausetta
6. Lapsuuden loppu – Eeppinen kohtaus, dramaattisuus, kertomisen muodot
7. Nuoruus – Kielikuvat ja lausemuodot
Kurssin ja opiskelun arviointi

Kursi päättyy 15.12.2024.

Oheislukemisto

Oheislukemistoksi suositellaan Timo Montosen opaskirjaa Kirjoita tarinasi (Otava 2008) tai Kirjoita elämäntarinasi (BoD 2015).
Huom! Voit osallistua kurssille, vaikka et aikoisi suorittaa kurssikokonaisuuden muita osia, joiden oppimateriaali on kuitenkin käytössäsi.

Ilmoittautuminen kurssille Opintokeskus Siviksen sivujen kautta: https://sivisverkko.ok-sivis.fi/#/koulutus/69406

Ilmoittautuminen 26.8.2024 mennessä.

Tervetuloa!

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 100 € peruutusmaksun. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.