Kuvataidekoulu

30.8.-13.12.2024

Elina Aho-Brennan, Katse, 2022, öljy kankaalle

Tervetuloa tutkimusmatkalle kuvallisen ilmaisun, oman jäljenjättämisen ja havainnoinnin maailmaan!

Kurssin keskiössä on työskentely erilaisista havaintokohteista, kuten elävästä mallista, luonnon ja kaupunkimaiseman sekä rakennetun asetelman teemoista – peilaten työskentelyä myös taidehistoriaan ja itselle merkityksellisiin asioihin. Tavoitteena kurssilla on rohkaista opiskelijaa oman kuvallisen ilmaisun prosessin kanssa, vahvistaa itseluottamusta, etsiä itselle merkityksellistä tulokulmaa ja vahvistaa samalla taitoja, herkkyydellä ja voimalla. Kurssilla etsitään vastauksia kysymyksiin kuten: Millainen on kuvan emotionaalinen lataus? Mikä on itselle tärkeää kuvantekijänä? Miten luoda iloa ja vapautta kuvantekemiseen?

Työskentelemme mm. muodon, värin ja viivan kanssa erilaisin taidemateriaalein. Lisäksi merkittävää on jokaisen oman uniikin kädenjäljen vahvistaminen monipuolisilla ja kokeilevilla, moniaistisilla jäljenjättämisen harjoitteilla kannustavassa ja rohkaisevassa ilmapiirissä. Pääsääntöisesti kurssilla jokainen työskentelee omien taidemateriaalien kanssa. Opettaja antaa tarvittaessa vinkkejä sopivien materiaalien valintaan. Lisäksi kurssilla on testattavissa erilaisia materiaaleja kunkin kerran tavoitteiden mukaisesti (esimerkiksi hiiltä, ruokotikkuja ja mustetta ym.).

Syksyn 2024 ohjelmassa on 14 tapaamiskertaa, joista 12 kertaa on opetusta ja 2 kertaa itsenäistä kertaa sovittujen tehtävien parissa ryhmän kanssa. Tapaamisia on syyskaudella niin Kriittisen korkeakoulun tiloissa Tekstin talolla kuin mm. Harakan saaressa ja teemoihin sopivissa näyttelyissä Helsingin seudulla. Mahdolliset museokäynnit opiskelija kustantaa itse.

Kurssin ensimmäinen tapaaminen on pe 30.8.2024 klo 11-15. Syksyn tarkempi ohjelma julkaistaan myöhemmin. Luvassa mm. 6 kertaa elävän mallin kanssa työskentelyä, teemoina croquis, pitkä asento, kehollisuus, kuva ja liike, sekä musiikki ja vaatetettu malli. Ei tapaamisia syysloman aikaan.

Kurssin opettajana toimii kuvataiteilija, pitkän linjan taideopettaja Elina Aho-Brennan, joka on saanut kiitosta ohjaustyylistään. Palautteita aiemmista kursseista voi lukea Elinan portfoliosta: https://elinaaho.com/palautteita

Kuvataidekoulu

Kuvataidekoulun tiedot ja ohjelma

Tapaamiset 30.8.-13.12.2024, perjantaisin klo 11-15.

Ei opetusta syyslomalla (18.10.) eikä itsenäisyyspäivänä (6.12.).

Yht. 14 perjantaita, joista 2 työskentelyä ilman opettajaa.

Alustava ohjelma:

• Elo-syyskuu: Moniaistinen maisema, Harakan saari
  • Lokakuu-marraskuun puoliväli: Näkökulmia elävän mallin piirustukseen
  • Marraskuun puoliväli – joulukuu: Museot taiteilijan materiaalina

Ilmoittautuminen kurssille Opintokeskus Siviksen sivujen kautta: https://sivisverkko.ok-sivis.fi/#/koulutus/69378

Kurssin hinta: 275,00 €

Ilmoittautumiset viimeistään 14.8.2024.

Tervetuloa mukaan!

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 14.8.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 100 euron peruutusmaksun. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista.

KuvataidekouluKuvataidekouluKuvataidekoulu