Limbo – Kirjoitusharjoituksia

8.1.–31.3.2024

Kaipaatko säännöllistä kertomusten kirjoittamista?

Limbo sopii erinomaisesti ensimmäiseksi aikuisiän kirjoittamisen kurssiksi mutta myös kirjoittamista jo harrastaville. Kurssi käy mielikuvituksen verryttelyksi sekä orientoivaksi tietopaketiksi laajempiin kirjoittamisen opintoihin. Limbossa saat kipinää ja rutiinia kirjoittamiseen ja opit ottamaan vastaan palautetta!

Verkkokurssi toteutetaan 8.1.–31.3..2024.

Kurssille otetaan enintään 30 opiskelijaa.

Opettajina kirjailija Juhani Känkänen, kirjailija Petteri Paksuniemi ja kirjailija Mika Terho. Limbon on suunnitellut ja kirjoitusharjoitukset laatinut.kirjailija ja kirjoittamisen opettaja Timo Montonen.

Juhani Känkänen
Petteri Paksuniemi
Mika Terho
Timo Montonen

Limbo – Kirjoitusharjoituksia: Ohjelma

Kirjoitustehtäviä ja keskusteluja seuraavista aiheista:

1. Tasapaino
  2. Onni
  3. Oranssi
  4. Tieto
  5. Kielikuvia
  6. Haju
  7. Ruskea
  8. Uskomus
  9. Lausemuotoja
  10. Varhaislapsuus
  11. Näkö
  12. Luulo

Kurssi toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opiskeluna. Kurssin omilla sivuilla on tarvittava ohjaava oppimateriaali, virikkeitä kertomusten kirjoittamiseen sekä viikoittain vaihtuvia aiheita ja menetelmiä, jotka antavat raameja ja rajoituksia mutta myös uusia mahdollisuuksia kirjoittamiseen.

Viikon välein palautat lyhyen kertomuksen opettajalle yksityisesti arvioitavaksi ja Limbon keskusteluun yhteisesti kommentoitavaksi. Keskustelut käydään kirjoittamalla. Limbon keskustelussa voit lukea ja lukuelämyksen perusteella kommentoida muiden opiskelijoiden kertomuksia. Voit vastata kertomuksesi herättämiin kommentteihin. Opettajien arvioinnissa pyritään kiteyttämään ansiot ja puutteet rakentavaan palautteeseen, joka palvelee kirjoittajan kehitysmahdollisuuksia ja -tarpeita sekä tarjotaan mahdollisuus jatkaa keskustelua opettajan kanssa.

Oheislukemistoksi suositellaan luovan kirjoittamisen verkkokurssien opiskelijoiden antologiaa Salaisuuksia, valheita ja pimeyttä (toim. Timo Montonen, 2023). Kirjaa myyvät verkkokirjakaupat ja se on lainattavissa ainakin Helmet-kirjastoista.

Ilmoittautuminen viimeistään 25.12.2023.

Peruutusehdot: Peruutuksen voi tehdä maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä 25.12.2023. Jos peruutus tehdään myöhemmin, peritään puolet kurssimaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.