Metafysiikka – johdatus peruskysymyksiin

26.11.-4.12.2021

Maailmankuvien perustasta käydään vilkasta keskustelua. Toinen tieteen vallankumous muutti ajattelun perusteita sata vuotta sitten. Uusi fysiikka ja biotieteiden nousu ovat pakottaneet harkitsemaan maailmankuvien perusteet uusiksi. Informaatiotekniikka ja systeemiajattelu ovat avanneet uusia näkökulmia maailmaan.

Globalisaatio on muuttanut maailman ajatusten kauppapaikaksi. Puheet uskonnon kuolemasta ovat osoittautuneet ennenaikaisiksi, ja materialismin helppoheikit kaupittelevat perinteistä modernia maailmankuvaa uuden tieteen paperiin käärittynä. On tarvetta tieteelle, joka kuvaa ja arvioi todellisuutta koskevia peruskäsityksiämme.

Metafysiikka tarjoaakin analyyttisen näkökulman olevan peruskysymyksiin ja eri maailmankuvien arviointiin. Kriittisellä korkeakoululla tarjottava metafysiikan kurssi tarjoaakin johdatuksen olevaa sinänsä koskevan keskustelun ja eri maailmankuvien peruskysymyksiin. Käsittelemme kurssilla mm. olevan perustyyppejä, olioiden, suhteiden ja tosiasioiden suhdetta, eri syiden tyyppejä ja mahdollisia todellisuuden kahtiajakoja mahdollinen/välttämätön, aine/henki, fakta/arvo, aine/muoto ja fakta/merkitys.

Kurssin pitää TT, FM Lauri Snellman. Lauri on tutkinut mm. kategorioiden luonnetta, fakta/merkitys-erottelua ja riittävän syyn periaatetta väitöskirjassaan, ja tutkii nyt maailmankuvien logiikkaa.

Ilmoittautuminen viimeistään 15.11.2021.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.

Kurssin ohjelma

pe 26.11. klo 17.00-18.30

la 27.11. klo 10.00-15.15

la 4.12. klo 10.00-17.00

Yhteensä 16 oppituntia

Paikka: Albertinkatu 27, Helsinki.