Mitä on ihminen? Suomalainen filosofinen antropologia -webinaari

La 16.3.2024 Ilmoittautuminen on päättynyt!

Ikivanhat kysymykset ihmisyyden perustasta ja mahdollisuuksista ovat läsnä kaikessa ihmisen toiminnassa. Kussakin ajassa ihmisen suhde itseensä ja ympäröivään todellisuuteen on ajateltava uudelleen. Uudelleen ajattelun tehtävään vastaa filosofinen ihmistutkimus, jonka suomalainen perinne korostaa mm. itsekasvatuksen merkitystä, eli ihmisen itseensä kohdistamaa moraalista, omaehtoista kasvatustyötä.

Kriittisen korkeakoulun järjestämässä webinaarissa tuodaan suomalaisen filosofisen ihmistutkimuksen perinne uudelleen huomion kohteeksi. Samalla osoitetaan sen arvo oman aikamme merkittäviä yhteiskunnallisia ja ekologisia kysymyksiä koskevassa keskustelussa.

Webinaarin ja sitä edeltävän podcast -sarjan puhujiksi on kutsuttu suomalaisia eturivin asiantuntijoita, jotka valottavat filosofisen ihmistutkimuksen perinnettä ja ajankohtaisuutta laajalle yleisölle ymmärrettävällä tavalla. Podcastit julkaistaan keväällä 2024.

Webinaari tallennetaan kokonaisuudessaan ja julkaistaan myöhemmin Kriittisen korkeakoulun youtube-kanavalla.

Mitä on ihminen? -webinaarin ohjelma

La 16.3.2024

12.00  Tervetuloa / Antti Saari ja Tony Dunderfelt

12.15  Katsaus filosofiseen antropologiaan Suomessa / Eero Ojanen

13.10  Huomioita ihmisestä / Olli-Pekka Moisio

13.55  Keskustelua

14.15  Tauko

14.30  Haastettu humanismi / Jarno Hietalahti

15.20  Keskustelu

15.50  Loppusanat: Mitä on tulossa? / Jani Pulkki

16.00  Seminaari päättyy.

Puhujat

YTT Olli-Pekka Moisio toimii vanhempana yliopistonlehtorina Jyväskylän yliopistossa. Hän on 1900-luvun eurooppalaisen filosofian, erityisesti marxilaisuuden ja Frankfurtin koulun kriittisen teorian asiantuntija. Hänen tutkimuksensa keskittyvät Karl Marxin, Max Horkheimerin, Theodor W. Adornon, Erich Frommin ja Ernst Blochin filosofioihin, freudilaiseen marxismiin, kriittiseen pedagogiikkaan ja radikaaliin teologiaan. Moision systemaattiset kiinnostuksen kohteet kattavat kasvatus-, moraali-, uskonto- ja historianfilosofian, syventyen erityisesti saksalaiseen idealismiin ja juutalaiseen ajatteluun. Viime aikoina hän on tutkinut utopia-ajattelua ja demokratiakasvatusta. Moisio on aikuiskasvatuksen filosofian dosentti Tampereen yliopistossa.

YTT Jarno Hietalahti työskentelee tutkijatohtorina Jyväskylän yliopistossa. Hän on julkaissut muun muassa tietokirjat Ihmisyyden ytimessä (2022) ja Huumorin ja naurun filosofia (2018) sekä kymmeniä tieteellisiä artikkeleita ihmisyyden moninaisista puolista. Esitelmässään ”Haastettu humanismi” Hietalahti tarkastelee erityisesti post- ja transhumanismin asettamia haasteita humanismille, ja argumentoi, millä tavoin ihminen saattaa yhä edelleen olla kaiken mitta – ajatuksen nöyrimmässä ja itsekriittisimmässä merkityksessä.

FT, tietokirjailija Eero Ojanen on työskennellyt eri tavoin kirjoittajana noin 40 vuotta, julkaissut yli 50 omaa kirjaa ja ollut mukana lukuisissa muissa. Ojanen on työskennellyt paljon myös lehtikirjoittamisen sekä opettamisen parissa. Oriveden opistossa hän oli kirjoittamisen opettajana yli 20 vuoden ajan. Ojanen on tehnyt paljon tekstejä mm. filosofian, historian sekä kansanperinteen aloilta. Kriittisen korkeakoulun toiminnanjohtajana hän työskenteli 2004-2021.

Webinaarin suunnittelutyöryhmän jäsenet ovat dosentti, PsT Eeva K. Kallio (Jyväskylän yliopisto), psykologi Tony Dunderfelt, dosentti, KT Jani Pulkki (Oulun yliopisto), väitöskirjatutkija, KM Johanna Kallio (Tampereen yliopisto) sekä tenure track -professori Antti Saari (Tampereen yliopisto).

Webinaari on kaikille avoin ja ilmainen!

Ilmoittautuneille lähetetään linkki webinaariin, joka pidetään Zoom-alustalla.

Ilmoittautuminen on päättynyt!

Tervetuloa!