Naiskirjoittamisen kurssi

27.–28.4.2024

Kurssilla sukelletaan kirjailija, kirjallisuudentutkija ja feministinen ajattelija Hélène Cixous’n kehittämän kokeellisen kirjoitustyylin naiskirjoituksen (écriture féminine) maailmaan ja oppeihin konkreettisten kirjoitusharjoitusten avulla.

Viikonlopun aikana tutkitaan mm. eksymisen, epäjohdonmukaisuuden ja antautumisen teemoja kirjoittamisessa. Lisäksi tehdään yhteisiä havaintoja yhteiskunnassamme vallitsevista kielellisistä ja kehollisista normeista ja rajoitteista, ja pyritään kirjoittamaan niiden ohi ja niitä vastaan.

Kurssi tarjoaa yllättäviä työkaluja sekä aloitteleville että kokeneille kirjoittajille. Naiskirjoituksen tekniikat sopivat kaikille sukupuoli-identiteetistä riippumatta.

Ohjaajana toimii kirjailija, toimittaja ja käsikirjoittaja Maija Puska, jonka keväällä 2023 ilmestynyt romaani Mustekala on syntynyt naiskirjoituksen oppeja seuraten.

Maija Puska kuvannut Liisa Valonen
Maija Puska Kuva: Gummerus / Liisa Valonen

Paikka: Kriittisen korkeakoulun luokka 4. krs., Tekstin talo, Lintulahdenkatu 3, Helsinki

Aika: la 27.4. Klo 10-17 ja su 28.4. Klo 10-15 (yht. 13 oppituntia)

Ilmoittautuminen viimeistään 11.4.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 11.4.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.