Puhetaidon intensiivikurssi

La-su 6.-7.4.2024

Työelämässä pärjääminen riippuu kasvavissa määrin siitä, miten viestit ja esiinnyt: esitelmöit webinaarissa, pitchaat idean, haet rahoitusta, myyt, neuvottelet, opetat, motivoit toisia tai tubetat. Viestintätaidot ovat kriittisessä roolissa suuressa osassa ammatteja yrittäjistä ja tutkijoista myyjiin ja toimittajiin.

Tällä kurssilla pääset alkuun puhetaidon opinnoissa, opit keskeisiä työkaluja, joilla puhetilanteeseen valmistautuminen sujuu paremmin, jännityksesi hallinta paranee ja opit muotoilemaan viestisi itseäsi ja yleisöä varten tehokkaasti. Puhetaidon teoriaa lähestytään käytännön kautta soveltaen ja yhdessä harjoitellen. Kurssilla saat myös kirjallisuusvinkkejä joiden avulla voit jatkaa syventymistä puhetaitoihin itsenäisesti.

Kurssilla on kaksi opetuspäivää. Päivät ovat laajuudeltaan yhteensä 12 oppituntia. Lisäksi kurssiin kuuluu esitehtävä, joka annetaan ilmoittautuneille hyvissä ajoin.

Helposti lähestyttävän, kurssia täydentävän lukumateriaalin löydät blogista puhujakoulu.wordpress.com.

Kurssin kouluttajana toimii Kriittisen korkeakoulun Puhujakoulun pitkäaikainen opettaja Severi Hämäri FM, aineenopettaja.

Puhetaidon intensiivikurssin ohjelma

Lauantai 6.4.2024: Puhetaito kuulijalähtöisenä “muotoiluna” ja jännityksen hallinta

11:00-11:30 Tutustuminen ja aiheeseen perehtyminen

11:30-12:15 Miksi jännitämme, ja miten siitä voi olla hyötyä?

12:30-14:00 Jännitys haltuun helpoilla työkaluilla.

14:00-15:00 Lounas

15:00-16:00 Jännityksen hallinta jatkuu

16:15-17:15 Miten yleisöä tulkitaan?

17:15-17:30 Päivän yhteenveto

Sunnuntai 7.4.2024: Puhepaja, jossa harjoitellaan valmistautumista ja esiintymistä

11:00-11:15 Edellisen päivän kertaus ja orientaatio

11:15-12:15 Yleisöanalyysistä puheenaiheen löytämiseen

12:30-13:00 Puheenvuoron rakenne

13:00-13:30 Oman ja kuulijoiden muistin huomiointi ja esiintymiseen valmistautuminen

13:30-14:30 Lounas

14:30-14:45 Jännityksen hallinta (kertaus)

14:45-15:45 Opiskellijaesityksiä

16:00-17:00 Opiskelijaesityksiä

17:15-17:30 Viikonlopun yhteenveto

Puhetaidon intensiivikurssin tiedot

Aika: 6.-7.4.2024 (Katsothan tarkemmat kellonajat ohjelmasta yllä.)

Paikka: Virtaa-Galleria, Kirkkokatu 1, Helsinki (Mahdollisuus osallistua myös etänä)

Ilmoittautuminen kurssille 21.3.2024 mennessä. Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti. Jos peruutus tehdään myöhemmin, perimme 50% kurssimaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.

Muista selvittää työnantajaltasi (tai yrittäjänä ELY-keskukselta) voidaanko kurssi katsoa ammatilliseksi täydennyskoulutukseksi.

Osallistavan luonteen tähden kurssille mahtuu vain 16 ensimmäisenä ilmoittautunutta. (Jos osallistujia on maksimimäärä, varaudutaan aikataulun hienoiseen pidentämiseen molempina päivinä.)

Yhteistyössä Opintokeskus Sivis.

Räätälöity kurssi

Järjestämme viestinnän ja puhetaidon teemoista myös räätälöityjä kursseja yhteisöille. Kysy tarjousta: jaakko.vilja(a)kriittinenkorkeakoulu.fi.