Selittävä tekijä: Ihmistieteellinen tutkimus ja tutkijat lavalla

Tampereella 14.12.2022 ja Helsingissä 12.1.2023.

Miten ihmistieteellisessä tutkimuksessa päädytään tuloksiin?

Uudessa LiveTiede konseptissa tuodaan yleisön eteen tutkijoiden kanssa tutkimuskohteena olevien todellisuus. Esityksissä tutkijat ja heidän tutkimusaineistonsa käyvät näyttelijöiden avulla dialogia.

Selittävä tekijä -esitysten tavoite on nostaa esiin ymmärrettävällä tavalla ihmistieteellisen tutkimuksen tuloksia, tutkijoiden kohtaamia tilanteita ja tieteen tekemisen reunaehtoja kulissien takana. Myös toisin päin, näyttelijät tuovat tutkimuskohteiden elämät esiin kommentoiden tutkimuksen prosessia ja tuloksia. LiveTiede tapahtuu jossakin livejournalismin ja dokumenttiteatterin välimaastossa.

Esitysten tavoite on mahdollistaan uudenlainen yleisön osallisuus tieteentekemisessä ja tiedekeskustelussa.

Pilottiesitysten teemana on Tietoyhteiskunnan paradoksi: Tiedon lisääntyessä lisääntyy myös tietämättömyys

Selittävän tekijän huomioita tietämättömyydestä:

1) Tietämättömyys voi olla sekä haitallista että hyödyllistä.
2) Tietämättömyyden tunnustaminen on lähtökohtana uuden tiedon löytämiselle.
3) Uusi tieto paljastaa uusia tietämättömyyden kohtia.
4) Harhaanjohtamisella eli tahallisella tietämättömyydellä voidaan lietsoa epävarmuutta ja ajaa erilaisia intressejä.
5) Tietämättömyytensä tunnistava päättäjä tekee parempia päätöksiä.

Selittävä tekijä suosittelee harjoittamaan ei-tietämistä, siis kykyä toimia epävarmuuden luovassa tilassa ja olla uskottelematta itselle ja toisille että tietää.

Esitykset ovat kaikille avoimia ja ilmaisia!

Tampereen esityksestä oli tarkoitus lähettää streami, joka onkin valitettavasti peruttu. Tallenne julkaistaan myöhemmin.

Tervetuloa mukaan!

Pilottiesitysten teemana tietoyhteiskunnan paradoksi: Tiedon rinnalla lisääntyy aina myös tietämättömyys.

Tampere 14.12.2022

Ensi-ilta keskiviikkona klo 19 Tampereen yliopiston Teatterimontussa (Kalevantie 4, D osa).

Esityksen kesto noin 100 minuuttia.

Esitykseen on ilmainen sisäänpääsy. Esityksiin tulee ilmoittautua rajoitetun paikkamäärän vuoksi. Ilmoittautumaan pääset täältä: https://www.selittavatekija.fi/

Helsinki 12.1.2023

Torstaina Oodin Maijansali (Töölönlahdenkatu 4).

Esityksen kesto noin 100 minuuttia.

Illan vieras

Esityksissä lavalle saapuu myös Illan vieras. Hän kertoo lainsäädännön sokeasta pisteestä ja tietämättömyydestä, jonka edessä kansalainen jää yksin. Vieras julkistetaan myöhemmin.

TEKIJÄT

Ohjaus ja dramatisointi: Hanna Ryti
Käsikirjoitus: tutkijat ja Hanna Ryti
Tutkijat: Paula Alanen, Anne Koski & Jaana Parviainen
Näyttelijät: Jouko Enkelnotko & Laura Hänninen
Valo-, ääni- ja videosuunnittelu: Eero Erkamo
Tuotanto: Anne Koski

Videot:
Kuvaus & editointi: Waltteri Kivelä
Haastattelu: Anne Koski

Lisää tietoa Selittävästä tekijästä: https://www.selittavatekija.fi/

Henkilöt vasemmalta oikealle takarivissä Eero Erkamo, Hanna Ryti, Laura Hänninen, Paula Alanen, Jouko Enkelnotko. Edessä vasemmalla Anne Koski ja oikealla Jaana Parviainen. Kuva: H. Gröhn

Hankkeen toteuttajana on Kriittinen korkeakoulu, jolle Tieteen tiedotus ry myönsi 2021 hankerahoituksen.