Uskonnonfilosofia

Tiistaisin 8.2.-22.3.2022

Valistuksen edistysusko ennusti uskonnon marginalisoituvan, kun järki ja tiede etenevät. Nyt valistuksen projekti on romahtanut. Suurimmassa osassa maailmaa uskonto ei ole missään vaiheessa vetäytynyt julkisuudesta. Uskonto on tullut taas osaksi julkista tilaa ja julkista keskustelua myös Suomessa. Lisäksi eri uskonnoista nousevat älylliset perinteet voivat hyvin: USA:ssa on syntynyt kristillisen filosofian suuntauksia, jotka vaikuttavat vahvasti nykykeskusteluun. Nyt puhutaankin uskonnon paluusta.

Kurssilla käydään läpi nykyisestä kulttuurillisesta ja yhteiskunnallisesta tilanteesta sekä filosofisesta ja teologisesta keskustelusta nousevia teemoja. Mitä on pyhä? Miten Jumalan olemassaolo on pyritty todistamaan? Mitä uusia näkökulmia kristinusko voi avata filosofiaan? Miten ateismi voidaan määritellä uudelleen valistuksen projektin epäonnistuttua? Voiko Jumalaan uskominen olla järkevää? Ovatko teologia ja tiede sodassa keskenään vai yleisellä tasolla yhteensopivia keskustelukumppaneita? Miten uskonnollinen USA eroaa sekularisoituneista eurooppalaisista yhteiskunnista? Miten tulee suhtautua uskonnollisiin kannanottoihin julkisessa keskustelussa?

Kurssi sopii kaikille maailmankatsomuksellisista kysymyksistä tai kulttuurin kehityssuunnasta kiinnostuneille. Tutustumme uskontoa koskevaan nykykeskusteluun, luemme tekstejä ja keskustelemme kurssin aiheista. Kurssi pidetään Kriittisen Korkeakoulun tiloissa tiistaisin koronatilanteen salliessa.

Opettajana tutkija, filosofi ja uskonnon opettaja FM, TT Lauri Snellman.

Kurssin ohjelma

Kuutena tiistai-iltana klo 18-20 välillä 8.2.-22.3. (tauko 22.2.)

Opetuskertojen teemoina:

• 8.2. Pyhä ja uskonnollinen kokemus (etä)
  • 15.2. Teismi ja Lähi-Idän uskonnot (etä)
  • 1.3. Ateismi nykykeskustelussa
  • 8.3. Usko, järki ja maailmankuvat
  • 15.3. Uskonto ja moraali
  • 22.3. Uskonto ja yhteiskunta

Paikka: Kriittinen korkeakoulu, Albertinkatu 27, Helsinki

Ilmoittautuminen viimeistään 30.1.2022.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.