Utopiat – Filosofian erikoiskurssi

Keskiviikkoiltaisin alk. 29.9.2021

Tervetuloa Kriittisen korkeakoulun utopia-kurssille!

Francis Fukuyama julisti 1990-luvulla Neuvostoliiton hajottua, että historia on loppunut. Poliittisesti ei voida enää kuvitella yhteiskunnalle muuta tavoitetilaa kuin vaalidemokratian, oikeusvaltion ja vapaan markkinatalouden yhdistelmä. Muun väittäminen olisi utopiaa sanan huonossa mielessä: tyhjää tai vaarallista puhetta.

Seurauksena on ollut umpiotila, jossa politiikkaa ja talouden vaatimuksia oikeutetaan välttämättöminä ratkaisuina.

On aika avata tuuletusikkuna ja päästä utopiat sisään!

Kurssilla

• Tutkitaan utopioiden historiaa
  • Tarkastellaan utopioiden kritiikkiä – ovatko utopiat välttämättä epärealistisia ja idealistisia?
  • Oliko Marx utopisti vai menikö joku muu hänen ajattelussaan vikaan?
  • Kaikki poliittinen ajattelu on utooppista, koska sitä ajavat eteenpäin jotkut ihanteet ja tavoitteet.
  • Kehitellään yhdessä utopioita ja arvioidaan niitä!

Utopiat eivät ole sitä varten, että ne sellaisenaan toteutettaisiin, vaan niitä tarvitaan poliittisen mielikuvituksen kehittämisen vuoksi.

Tuomas Nevanlinna

Kurssin opettaa filosofi, esseisti Tuomas Nevanlinna.

Aika: keskiviikkoiltaisin klo 17.30-20.00

29.9., 11.10., 27.10. ja 10.11.2021

Huom: aikataulumuutos: keskiviikon 13.10. kokoontuminen siirtyy maanantaille 11.10.

Paikka: Kriittinen korkeakoulu, Albertinkatu 27, Helsinki

(Pandemiatilanteen vaatiessa siirrytään etäopetukseen)

Ilmoittautuminen kurssille viimeistään 19.9.2021

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.