Ma 20.10. klo 17:30—19:30
Kriittinen korkeakoulu on yksityinen ja itsenäinen kurssikeskus.
Tilaisuudessa keskustellaan virtaavuuden pedagogiikasta. Aikamme kasvatuksellisia ja ekologis-sosiaalisia ongelmia voidaan palauttaa osin tietynlaiseen henkiseen suuntautumiseen, jota on mahdollista kuvata lineaarisen aikakäsityksen ja dualismin käsittein.
Lineaarinen aikakäsitys voi johtaa ajattelutapaan, joka hämärtää esimerkiksi ekosysteemeihin liittyvät kiertokulut ja syklisyyden. Edistyksen ja kehityksen odotetaan menevän vain eteenpäin tuottaen harhakuvan jonkinlaisista onnellisuuden ja vaurauden staattisista tiloista. Virtaavuuden pedagogiikka viittaa Herakleitoksen kuuluisaan toteamukseen, ettemme voi astua samaan virtaan kahdesti. Kun astumme siihen uudelleen, virta on vielä siinä mutta se on jo muuttunut – se on siis yhtä aikaa sama ja eri. Virta voi kuitenkin katketa hegemonisiin ja dogmaattisiin ajattelutapoihin tai dualismeihin.
Hierarkkisissa dualismeissa maailma jakautuu keinotekoisesti kahtia, usein johonkin ylempään ja alempaan: esimerkiksi sivistynyt vs. primitiivinen, kehittynyt vs. kehittymätön, vapaa vs. rajoitettu, uusi vs. vanha ja niin edespäin. Jotta elämänvirta ei ummehdu, on purettava ajattelua rajoittavia dualismeja paremmuushierarkkioineen. Mutta pelkkä purkutyö jättää asiat levälleen, eli on jälleenrakennettava tasapainottavia synteesejä. Ihminen on esimerkiksi samanaikaisesti materiaalinen ja henkinen olento, eikä nämä kaksi ole toisiaan poissulkevia: erilaiset virrat voivat myös kulkea samaan suuntaan ja yhtyä. Ihmisen fyysinen keho, tunteet ja ajatukset ovat kaikki tärkeitä olemisen virran aspekteja, joita on soviteltava yhteen ymmärtäen erilaisia hienovaraisia konstellaatioita. Pedagoginen valtavirta ja vaihtoehtopedagogiikka eivät ole toisiaan vastaan, vaan molemmat voivat oppia toisiltaan tarpeellisia asioita.
Keskustelemassa tutkijatohtori Jani Pulkki sekä luokanopettaja Ivan Punzo. Lisätietoa keskustelijoista alla.
Paikka: Permantosali, Tekstin talo, Lintulahdenkatu 3, Helsinki
Aika: maanantaina 20.10. klo 17.30-19.30
Vapaa pääsy, tervetuloa! Ilmoittautuminen ei pakollista.
Tapahtuma on jatkoa viime huhtikuun luento- ja keskustelutilaisuudelle Hitauden merkitys kasvatuksessa.
Tiedustelut:
info(at)kriittinenkorkeakoulu.fi , 040 552 5959
Jani Pulkki, toimii Oulun yliopistossa kasvatusfilosofian tutkijatohtorina ja on Itä-Suomen yliopiston sosiaalipedagogiikan dosentti ja Sosiaalipedagogiikka lehden päätoimittaja. Pulkin tutkimuskokemukseen sisältyy ekososiaalisen kasvatusfilosofian, luovuttamisen etiikan, kontemplatiivisen pedagogiikan, kilpailun ongelmien sekä talouden ja moraalin suhteiden tarkasteluita. Pulkki haluaa tutkimuksillaan osoittaa nykymaailman kipupisteitä ja pohtia niihin ratkaisuja avartamalla maailmankuvaa akteemisesta, teknisestä ja instrumentaalisesta järjestä kohti ikiaikaisen viisauden ja inhimillisen kehityksen teemoja.
Ivan Punzo, toimii helsinkiläisessä Elias-koulussa luokanopettajana, Snellman-korkeakoulussa tuntiopettajana ja Steinerkasvatuksen liitossa hallituksen jäsenenä. Punzo on aktiivinen vaikuttaja steinerkasvatuksen kentällä. Hän on toiminut steinerkoulujen kansallisen verkoston (Steinerkasvatuksen liiton Koulujaosto) puheenjohtajatiimissä ja käynnistänyt ruohonjuuritasolta kenttää aktivoivia hankkeita, kuten vuosittain järjestettävät Silmu – steinerkasvatuksen kohtaamispäivät. Punzo haluaa tuoda vaihtoehtoisten kasvatussuuntausten suuret oivallukset nykypäivään, soveltaen ne ajan henkeen, tarpeisiin ja kieleen, kuitenkaan menettämättä vaihtoehtoista identiteettiään.
Kriittinen korkeakoulu on yksityinen ja itsenäinen kurssikeskus.
Yhteistyössä: Steinerkasvatuksen virtaa -verkosto https://www.steinervirtaa.fi
Kriittinen korkeakoulu on yksityinen ja itsenäinen kurssikeskus.