Digitaalinen kirjallisuus ja kirjoittaminen

Hae kurssille 8.9.2021 mennessä!

Mitä kaikkea sähkö- ja äänikirjamuodoista vapautettu digitaalinen kirjallisuus voi olla? Kuinka suunnitellaan teoskonsepti uudella taiteenalalla? Miten kirjoitetaan kirjallisuutta, joka ottaa tosissaan digitaalisen avaruuden monimediaalisuuden, ohjelmoituvuuden ja vuorovaikutuksen uudet mahdollisuudet?

Digitaalisen kirjallisuuden ja kirjoittamisen kurssi on lajissaan ensimmäisiä Suomessa, ja se jatkaa suuren suosion saavuttaneen Digitaalisen kirjallisuuden hankkeen Di.Ki:n jalanjäljissä. Kurssilla tutustutaan uuden kirjallisuuden lajin, digitaalisen kirjallisuuden, traditioon ja nykyteoksiin, sekä opetellaan luomaan teoskonsepteja ja kirjoittamaan tekstejä digitaalisen kirjallisuuden teosta varten. Kurssin opettajat ovat digitaalisen kirjallisuuden tutkijoita ja tekijöitä. Kurssin opettajina kirjailija Eino Santanen, runoilija-tutkija Matti Kangaskoski sekä tuottaja Hetta Huhtamäki.

Kurssi on suunnattu kirjoittamisen ammattilaisille, opiskelijoille ja edistyneille harrastajille. Kurssille valitaan oppilaat motivaatiokirjeen ja kirjoittajahistorian perusteella. Liitä hakemukseesi motivaatiokirje (max. 1 liuska) ja kuvaus kirjoittajahistoriastasi (max. 1 liuska). Lähetä hakemuksesi osoitteeseen info@kriittinenkorkeakoulu.fi. Haku viimeistään 8.9.2021.

Kurssin ohjelma ja aikataulu

6 opetuskertaa, jotka sisältävät luennointia, vierailevia taiteilijoita, ryhmätyöskentelyä ja teosideoista keskustelua sekä palautteen saamista ja antamista.

Kurssin ensimmäinen osa keskittyy digitaalisen kirjallisuuden historiaan ja nykytilanteeseen ja sen aikana tarkastellaan valikoituja yksittäisiä teoksia (opetuskerrat 1-2). Toisessa osassa rakennetaan omaa teoskonseptia, kirjoitetaan tekstiä teosta varten  ja kuullaan digitaalisen kirjallisuuden tekijöiden kokemuksia teoskonseptin suunnittelusta ja toteuttamisesta (opetuskerrat 3-4). Kukin osallistuja saa myös henkilökohtaista tukea konseptinsa suunnitteluun (opetuskerta 5). Lopuksi teoskonseptit esitellään ja niistä saadaan palautetta (opetuskerta 6).

Opetus keskiviikkoiltaisin klo 17.30-20.45. Henkilökohtaiset tekstivastaanotot (opetuskerta 5) sovitaan erikseen.

1. Ke 29.9. Johdanto ja digitaalisen kirjallisuuden yleiskatsaus
  2. Ke 6.10. Digitaalisen kirjallisuuden nykytilanne ja teoskatsaus.
  3. Ke 13.10. Teosesittely: Di.ki-hankkeen tekijöitä. Oman konseptin suunnittelu ja ryhmätyöskentely
  4. Ke 3.11., 10.11. Palaute, konseptisuunnittelun jatko, ryhmätyöskentely
  5. Tekstivastaanotot (kullakin oppilaalla 30 minuutin etävastaanotto)
  6. Ke 1.12. Teoskonseptien esittely ja purku

Opetuspaikka: Etelä-Helsingin kansalaisopisto (Iso Roobertinkatu 20-22, Helsinki).

Hinta: 250 euroa.

Kirjalijaliiton, Nuoren Voiman Liiton ja Kriittisen korkeakoulun jäsenet sekä Kriittisen korkeakoulun Kirjoittajakoulun oppilaat ja alumnit alennushinta: 200 euroa