Elokuvakäsikirjoituksen tekeminen

Arki-iltaisin 27.5.-18.6.2024

Kurssi tuo ymmärryksen siitä, mitä koko draama itse asiassa on, miten se on kehittynyt moderniksi ilmaisuksi, ja mitä asioita meidän tulee ottaa huomioon luodaksemme syvempää ja mielenkiintoisempaa tarinaa.

Kurssin sisältöön kuuluvat mm.

• Käsikirjoituksen aloituksen merkitys ja miten ja mihin aloitus sitoo draaman käsittelyssä.
  • Arkkityypit ja niiden taustakehitys ja miten arkkityypit muuntuvat draaman osatekijöiksi ja henkilöiksi.
  • Päähenkilön monisyisen rakentamisen tärkeys juonirakenteen kannalta.
  • Polariteettien ymmärtäminen
  • Arkkityyppien psykologiset vaikutukset ja niiden kirjoittaminen päähenkilöön ja tarinaan
  • Miten syvyyspsykologia muuntuu draaman kaareksi eli draaman varsinaiset syvyys- ja lineaariset rakenteet.

Kurssi pohjautuu syventävään itsetuntemukseen, arkkityyppien merkitykseen sekä eri maailmankäsitysten pohjia yhdistelevään teoreettiseen opetusrunkoon.

Kurssilla kehitellään kunkin oman idean tai siemenen pohjalta draamallista tarinaa, joka tehdään formaattiin. Kurssi sopii harrastelijakirjoittajille, alalle pyrkiville, sekä ammattilaisille ja kaikille niille, joita kiinnostaa elokuvan draamamuodon kautta tarinan lähestyminen (esim. eri multimedia-alan toimijat ja pelien kehittäjät). Kurssi sopii myös yleissivistykseksi aiheesta kiinnostuneelle.

Kurssille ilmoittautuva lataa itselleen verkosta ilmaisen käsikirjoitusohjelman (kuten Kit Scenarist tai Arc Studio), johon rakennetaan omaa tarinaa. Kurssille ilmoittaudutaan ajoissa ja kurssin ohjaaja antaa ennakkoon tehtäviä, joita sitten lähdetään viemään eteenpäin kurssin aikana (kunkin oman tarinan pohjalta). Kurssi koostuu vuoropäivinä teoriasta sekä kirjoituspäivistä. Kurssilla on olennaista se, että mukaan tulijoilla on jokin idea, päähenkilö tai tarina siemenmuodossa. Sitä voidaan kurssilla syventää ja viedään eteenpäin.

Petri Hakkarainen

Kurssin vetäjänä toimii elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja ja laulaja-lauluntekijä Petri Hakkarainen, joka tunnetaan myös taiteilijanimellä Pete Europa. Lue opettajan tarkempi esittely täältä.

Kurssin ohjelma

Paikka: Etänä Zoom-alustalla

Ajankohta: 14 arki-iltaa 27.5.-18.6.2024.

ma-to 27.-30.5.

ma-to 3.-6.6.

ma-to 10.-13.6.

ma-ti 17.-18.6.

klo 17.30-20.00

Lisäksi itsenäistä työskentelyä.

Hinta: 320/270 euroa (alennettu hinta opiskelijoille, eläkeläisille ja työttömille. Ilmoitathan mahdollisen alennusperusteen ilmoittautumisen yhteydessä!)

Ilmoittautuminen viimeistään 15.5.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 100 euron peruutusmaksun. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin perimme kurssin täyden hinnan.

Palautteita

”Olin erittäin positiivisesti yllättynyt kurssin annista. ”Perusdraaman” opiskelun sijaan uppouduimme huomattavasti syvempään päähenkilön yleisinhimillisen sisäisen muutosprosessin ymmärrykseen ja keinoihin kuvata sitä elokuvan kerronnan kautta. Tämä kurssi osui täydellisesti omaan sisäiseen prosessiini kirjoittajana kehittymisessä. Suurkiitos Petrille intohimoisesta otteesta kurssin vetämiseen!”

– Syksyllä 2022 Elokuvakäsikirjoituksen tekeminen -kurssille osallistunut

”Petri Hakkaraisen Käsikirjoituskurssi oli loistava. Petri on nero.”

– Syksyllä 2022 Elokuvakäsikirjoituksen tekeminen -kurssille osallistunut

”Odotan lisää Hakkaraisen kursseja.”

– Syksyllä 2022 kurssille osallistunut