Petri Hakkarainen

Click here to view Petri Hakkarainen’s CV in english

Petri Hakkarainen (aka Pete Europa) on helsinkiläinen elokuvaohjaaja (TaM) ja käsikirjoittaja sekä Indie-yhtyeen laulaja/lauluntekijä. Hän on perehtynyt laajasti mytologiaan, yhteiskunnan ja ihmisen psyykkisiin sekä historiallisiin juuriin ja henkisyyteen.

Hakkarainen aloitti taiteellisen uransa tanssilla ja harjoitteli mm. jazz- ja modernia tanssia New Yorkissa. Palattuaan Suomeen hän siirtyi opiskelemaan Helsingin Yliopistoon teatteritiedettä ja kirjallisuutta. Samalla tanssiopinnot vähitellen hiipuivat ja 1980-luvun alun post punk -elämä ja kulttuuri veivät mukanaan. Hän oli mukana aloittamassa Suomen uutta Indie-klubikulttuuria ja lauloi Underground-yhtye Pinupsissa ja toimi DJ:nä. Kyllästyttyään akateemisen maailman kankeuteen hän siirtyi Taideteolliseen korkeakouluun elokuvaohjauksen linjalle.

Vuonna 1988 hän aloitti henkisen joogan tien ja teki useita matkoja Intiaan. Kiinnostus mytologiaan ja yhteiskunnan ilmiöiden psyykkisiin ja vanhempiin juuriin johti hänet myös Amerikan alkuperäisasukkaiden luokse. Matkojen seurauksena syntyi suuren dokumentin aihe, jonka osista hän toteutti kolme Amerikan alkuperäisasukkaiden henkilökuvadokumenttia: Viisauden lähteillä (1997 YLE 1). Hakkarainen on suomentanut myös Atsteekkien kansan henkisen johtajan Tlakaelin teoksen: Nahui Mitl – Neljän Nuolen Tie. Hän on osallistunut Amerikan alkuperäisväestön seremoniohin ja pitänyt itse satoja joogaan liittyviä seremonioita.

Lisätutkimukset mytologian alueella johtivat William Blake-kauteen, jonka aikana Hakkarainen käänsi Milton – ”Valaistuneen kirjan” sekä Blaken arkkityyppien ja käsitteiden selitykset ja kokosi ne kirjaksi.

Elokuvaohjaaja/ käsikirjoittajana hän on työskennellyt sekä kaupallisella- että taidepuolella. Elokuva-alan saralla hän on tehnyt yhteistyötä mm. Jari Halosen kanssa toteuttaen projektit: Halosen Harharetket ( Yle Teema-sarja, yhteiskunnalliset dokumentit) ja Väinämöisen Uusi Laulu -televisiosarja (YLE TV 1), jonka alkuperäiskäsikirjoituksen hän kirjoitti. Komedian alueella hän ohjasi ja käsikirjoitti Jussi Parviaisen Kulta-Jukkaa sekä Jukka Puotila show:ta.

Vuonna 2010 hän ohjasi ja käsikirjoitti Pete Europan nimellä kultti-art-house-dokumentin ”Timanttikoirien Vuosi 1984”. Hän on myös saanut lukuisia apuahoja, mm. Helsingin Kaupungin taideapurahan.

Draaman ja käsikirjoittamisen opetuksessa Petri Hakkarainen pyrkii luomaan tilan, jossa yksilö tulee tietoiseksi itsestään, omista mahdollisuuksistaan ja rajoituksistaan. Tämän Itseä lähtökohtana käyttävän tarkastelutavan avulla voidaan löytää uusia kerroksia, inspiraatiota sekä opitaan kyseenalaistamaan omat lähtökohdat draaman tai luovan tekstin kirjoitusprosessissa.

Edellinen artikkeli
Jukka Hartikainen