Esseekurssi: Toisenlaisia maailmoja

20.1.-11.5.2024

Kirjoituskurssin aikana kirjoitetaan esseitä, joissa on mahdollista kokeilla ohjaajien tuella erilaisia lähestymistapoja lajityyppiin. Esseen lähtökohtana voi olla esimerkiksi pop-tähti, ystävyys, lähiluonto, elämän soittolista, oma lemmikki, lempiruoka, runo, kuuluisa teoreetikko tai muodin suuntaus.

Kirjoituskurssilla essee voi olla journalistinen tai yhdistää eri kirjallisuuden lajeja. Opettajia on kaksi, koska haluamme mahdollistaa journalistisen ja lyyrisen esseen tyyleihin tutustumisen kurssin aikana.

Jokaisen kirjoittajan ominaiseen havaintoon tutustuminen on tärkeä osa kurssin tavoitetta. Oman havainnon vahvistaminen auttaa luomaan tarkkoja, vinoja ja yllätyksellisiä näkökulmia kirjoittamiseen. Tästä syystä tarjoamme kurssilla useita mahdollisuuksia henkilökohtaiseen palautteeseen ohjaajien kanssa.

Jaamme osallistujille paljon materiaalia erilaisista esseistä suomeksi ja englanniksi. Teetämme opetuskerroilla kirjoitusharjoituksia, joiden avulla voi tutustua erilaisiin kirjoittamisen keinoihin, kuten rytmiin, metaforaan ja syntaksin leikkauksiin.

Painotamme osallistujien oman työskentelyn tukemista. Omaa tekstiä tai tekstikokonaisuutta voi työstää kaikissa kirjoitusharjoituksissa ja tekstipalautteessa. Työskentelyn lähtökohta voi olla yksittäisten esseiden kirjoittaminen tai esseevalikoiman työstäminen vuoden aikana. Kurssin kevät- ja syyskaudelle ilmoittaudutaan erikseen, joten kevätkauden jälkeen voi päättää, haluaako jatkaa kurssia koko vuoden.

Ohjaajina toimivat:

Maaria Ylikangas on kriitikko ja esseisti, joka työskentelee tällä hetkellä Kritiikki näkyy! -hankkeen koordinaattorina.

Aurora Ala-Hakula on kirjailija ja esseisti, joka käsittelee työskentelyssään yksilötekijyyden vaihtoehtoja, muutosta ja konkreettisia utopioita.

Ohjaajat ovat olleet toimittajana teoksessa Säihkyvät utopiat: esseemixtape (S&S: 2022).

Ilmoittautuminen viimeistään 8.1.2024.

Kurssin ohjelma

Kevät 2024

lauantaisin klo 10-15

La 20.1. Taustatyö

La 17.2. Kirjoittamisen keinot

La 23.3. Oma praktiikka

La 20.4. Editointi

La 11.5. Tiedon yleistajuistaminen esseessä

Paikka: Kriittisen korkeakoulun tilat Tekstin talolla osoitteessa Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki.

Muoto: Lähiopetus (Tälle kirjoituskurssille ei ole mahdollista osallistua etänä taikka hybridinä)

Lukukauden hinta: 220 euroa

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti (8.1.2024). Ilmoittautumisajan jälkeen perimme 100€ peruutusmaksun. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin perimme kurssista täyden hinnan.