Estetiikan seminaari: Suunnitellaan ”Aikalaispuutarha”

25.1.2024 alkaen

Tervetuloa suunnittelemaan puutarha! Kurssilla pohditaan ja syvennytään estetiikkaan tekstien ja ryhmätyön avulla.

Miksi kaupungissa on puistoja? Millainen puisto on kaunis? Mitä kauneus edes on?

Tule Kriittisen korkeakoulun sovelletun estetiikan kurssille perehtymään estetiikan perusteisiin puutarhoiden historian kautta!

Seminaari pohjautuu vuosina 2011-16 Aalto yliopistossa pidettyyn sovelletun estetiikan kurssiin. Kurssi sopii kaikille kiinnostuneille taustasta riippumatta.

Kurssilla keskiössä ovat historialliset puutarhat ja niissä näkyvät arvot, jotka pitävät sisällään oman maailman, filosofian sekä oman estetiikkansa.

Seminaarimuotoisesti ryhmätöitä  tehden ja keskustellen käymme läpi

• puutarhojen suunnittelun historiaa ja periaatteita
  • estetiikan klassisia teorioita aloittaen Platonin ja Aristoteleen mimesis-käsitteistä päätyen Jean Baudrillardin simulaatioteoriohin

Lopuksi kurssilaiset luovat oman aikalaispuutarhasuunitelmansa ja siihen liittyvän teoriapaperin, jossa näkyy suunnitelman tehneen ryhmän arvot ja esteetiset perustelut.

Kurssille otetaan 12 -20 henkeä.

Kokoontumiskertoja on minimissä 13 ja maksimissaan 15, riippuen kurssin osanottajien määrästä.

Tapaamiskerran kesto 2,5 tuntia sisältäen lyhyen tauon.

Kurssin vetäjä Vesa Kantola on Taideteollisesta korkeakoulusta (nyk. Aalto) valmistunut taiteen maisteri ja jatko-opiskelija (elokuva- ja TV ). Lisäksi hänellä on HuK Aate-ja oppihistoria Oulun Yliopistosta ja hän on opettanut TKK:lla (nyk. Aalto) kuvaviestinnän lehtorina 25 vuotta.

Aika: Torstai-iltaisin klo 17.30-20.00.

25.1.-2.5.2024 / tai päättyy 6.6.2024 jos kurssin ryhmä on todella iso. Katsothan tarkemman ohjelman alta.

Paikka: Kriittisen korkeakoulun luokka Tekstin talolla 4 krs., Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki. Saapumisohje lähetetään kurssilaisille.

Ilmoittautuminen viimeistään 15.1.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti (12.1.2024). Jos peruutus tehdään myöhemmin, perimme 50% kurssimaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.

Estetiikan seminaarin ohjelma

Ohjelmaan voi tulla joitakin muutoksia. Ilmoitamme mahdollisista muutoksista hyvissä ajoin.

Torstai-iltaisin klo 17.30-20.00.

25.1.2024
Aloitus ja ryhmien muodostaminen

8.2.2024

15.2.2024

(hiihtoloma)

29.2.2024

7.3.2024

14.3.2024

21.3.2024

(kiirastorstai)

4.4.2024

11.4.2024

18.4.2024

25.4.2024
Tapaaminen

2.5.2024
Tapaaminen

(projektin työstämistauko, 2 viikkoa)

23.5.2024
Projektien esitteäminen ja yhdessä läpi käyminen

30.5.2024 (jos iso ryhmä)
Projektien esitteäminen ja yhdessä läpi käyminen

6.6.2024 (jos tosi iso ryhmä)
Projektien esitteäminen ja yhdessä läpi käyminen

Estetiikan klassikkotekstien lukemisen yhteydessä on aikaa ryhmätyöskentelyyn 1-3 viikkoa, tällöin on myös mahdollisuus kurssin vetäjän konsultaatioihin ryhmän tarpeen mukaan.

Oppimateriaali: Tom Turner: Garden History, philosophy and design 2000 BC- 2000AD (Spon Press 2006)

Huom! Oppimateriaalia ei tarvitse hankkia. Kurssilla luetaan myös internetissä saatavilla olevia artikkeleita. Kaikki tekstit käydään kurssilla yhdessä läpi, ei haittaa jos kokee jonkin tekstin hankalaksi, siitä keskustellaan yhdessä tapaamisissa.

Tervetuloa!