Feminiinisen monet kasvot -festivaalit

2.-3.9.2023

Feminiinisen monet kasvot festivaali
Kuvan taustana käytetyn teoksen tekijä: Petra Streng

Feminiinisen monet kasvot -festivaaleilla lähestymme feminiinisen teemaa ja sitä avaavia käytäntöjä kaleidoskooppimaisella otteella. Festivaalit ovat osa Kriittisen korkeakoulun järjestämää suosittua sarjaa, joka syntyi syksyllä 2022 luentosarjan merkeissä ja jatkui keväällä 2023 elämyksellisinä työpajoina. Ennakkotietoja festivaalien aiheista ei tarvita ja sisällöt ovat uusia.

Tarjoamme luentoja ja työpajoja, joiden rinnalla rentoudumme yhdessä taiteen parissa sekä aterioiden, tanssien ja saunoen Lapinlahden perinteikkäissä tiloissa ja kauniissa, merellisessä puistomaisemassa.

Feminiinisen monet kasvot -festivaaliohjelma

La 2.9.

9.45 Aamukahvit/teet

10.00 Tervetuloa

10.15 Työpaja: Virittäytyminen feminiiniseen tilaan (FT Virpi Lehtinen, sertifioitu fokusointikouluttaja)

Työpajassa tyhjennymme arjen paineista ja avaudumme uudelle fokusoinnin käytännöstä tuttujen kehotietoisuusharjoitusten avulla.

11.15 Luento: Naisfilosofien jalanjäljissä (FM Elli Akrén-Ebbe)

Katsaus naispuolisiin ajattelijoihin länsimaisen ajattelun historiassa Antiikin Kreikasta alkaen. Luennolla seurataan ajattelun ja ymmärryksen muutosta vuosisatojen vieriessä kohti modernia aikakautta.

13.00 Lounas

14.00 Työpaja: Oma suku – totta ja kuviteltua (TaM Petra Streng ja FM Tiina Kokkoniemi)

Miten oman suvun voisi käsittää monipuolisesti ja uusin tavoin? Työpajassa teemme luovin menetelmin yhdessä harjoituksia, jotka perustuvat käsikirjoitukseen Luotu sukupolku – dialogeja ja luovia harjoituksia.

15.30 Kahvitauko

15.45 Taidevideo: Leda & friends (10min) (Ohjaajat: KuM Sara Pathirane ja tanssitait. maisteri Laura – The Light of All)

Lesboksella kuvattu Sapfon runoista rakentuva läpisävelletty tanssitaiteellinen videoteos.

16.00 Piiritanssit (Wim van der Kooij)

Vasta-alkajille sopivia eri kansanperinteiden tansseja.

17.15–19.15 Sauna (kahdessa vuorossa)

Su 3.9.

9.45 Aamukahvit/teet

10.00 Työpaja: Arkkityyppiset elämän ja kuoleman feminiiniset voimat (Dos., arkkityyppisen työskentelyn ohjaaja Kaisa Kuurne)

Työpajassa tutkitaan syvyyspsykologisesta näkökulmasta feminiinisiä arkkityyppejä ja elävää suhdetta niihin omassa elämässä ja itseymmärryksessä. Myyttisen elämän kiertokulkuja korostavan tarinan välityksellä tarkastellaan feminiinisen elämä-kuolema elämä-syklin taitamista ja sitä, miten löytää siihen yhteys.

12.00 Lounas

13.00 Esittelyt: Jumalatar-kaleidoskooppi (Virpi Lehtinen, Elli Akrén-Ebbe, Kaisa Kuurne)

Tässä esitellään katsauksenomaisesti tulevaa syksyn 2023 Feminiinisen monet kasvot-luentosarjaa, jolla on Jumalatar-teema. Näkökulmat ovat filosofinen, havainnoivan historiallinen sekä arkkityyppinen. Aiheita ovat filosofi Luce Irigarayn käsitys naisjumalallisesta, Vanhan Euroopan Suuri Jumalatar ja hänen tyttärensä Neitsyt Maria, Pyhä Brigid sekä Maria Magdaleena.

14.00 Työpaja: Tiedostamattoman kirjoittamisen tuokio (Elli Akrén-Ebbe)

Tiedostamatonta voi olla vaikea lähestyä, koska se ei ymmärrä arkikieltä, ei käskyjä eikä järjen ääntä, mutta oman sisäisyyden katvealueille pääsee kuitenkin järjen ohittaen, ruumiillisten metodien avulla. Tuokiossa pyritään harjoituksen avulla saamaan yhteys alitajuntaan kirjoittaen.

14.30 Kahvitauko

14.45 Taidetyöpaja: Jumalatarta etsimässä (Petra Streng)

Mielikuvitus, taru ja tosi sekoittuvat työpajassa. Lähdemme kuvataiteen menetelmiä käyttäen luomaan omaa henkilökohtaista suhdetta Jumalattareen. Tutustumme mm. Vanhan Euroopan figuriineihin ja suomalaisiin Jumalatar-hahmoihin.

16.45 Musiikkiesitys: Loitsu (Petra Streng)

16.55 Päätös

Feminiinisen monet kasvot -festivaalien osallistumistiedot

Aika: 2.-3.9.2023

la 9.45-19.15
su 9.45-17.00

Paikka: Lapinlahden Lähde, auditorio, Lapinlahdenpolku 8, 00180 Helsinki

Festivaalien hinta: 250€

Ruokailu: Lapinlahden Lähteen tarjoilemat lounaat ovat omakustanteiset (12,70e/lounas). Kertoisitko ilmoittautumisen yhteydessä lisätiedoissa ostatko lounaan vai otatko omat eväät. Lisäksi, ilmoittautumisen yhteydessä lauantai-iltapäiväksi on mahdollista tilata etukäteen välipalaksi leipä (5,40€) tai tuorepuuro (4€) tai molemmat – kirjoitathan samaan viestikentään jos tilaat leivän ja/tai puuron. Mainitsethan myös erityisruokavaliot samassa yhteydessä.

Muistathan ottaa uimapuvun mukaan!

Järjestäjä: Kriittinen korkeakoulu

Järjestelytoimikunta: Virpi Lehtinen, Elli Akrén-Ebbe, Auli Kurvinen

Viimeinen ilmoittautumispäivä on ma 10.8.2023.

Peruutusehdot: Peruutuksen voi tehdä maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä. Jos peruutus tehdään myöhemmin, kurssista peritään 100e peruutusmaksu. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.

Lämpimästi tervetuloa!