Filosofiaa naisten tekemänä II

13.9.-8.11.2023

Miltä historia näyttää jos keskitymme naispuolisten ajattelijoiden filosofiaan?

Verkkokurssin luennoilla käydään läpi 1800 ja 1900 -lukujen vähemmälle huomiolle jäänyttä naispuolisten ajattelijoiden filosofiaa.

John Stuart Mill muistetaan utilitarismista, mutta kuka oli filosofi ja naisten oikeuksien puolustaja Harriet Taylor Mill? Entä muistetaanko fenomenologien joukosta Gerda Waltherin (1897-1977) nimi? Millaista on Rosa Luxemburgin ajattelu filosofiana? Entä millainen ajattelija on feministi, psykoanalyytikko ja filosofi Julia Kristeva, jonka tekstit ovat merkittäviä mm. poststrukturalistisen ajattelun joukossa? Entä millaisia ovat kielitieteilijä, filosofi ja psykoanalyytikko Luce Irigarayn näkemykset?

Tervetuloa syventämään ja laajentamaan käsitystäsi länsimaisen filosofian historiasta!

Luennoitsijana toimii Elli Akrén-Ebbe, FM (Teoreettinen filosofia ja Naistutkimus (nyk. Sukupuolentutkimus)) ja psykoterapeutti (VET).

Kurssille voi osallistua vaikka ei olisi osallistunut edelliselle Filosofiaa naisten tekemänä -kurssille. Filosofiaa naisten tekemänä II on itsenäinen jatkokurssi keväällä alkaneessa sarjassa.

Filosofiaa naisten tekemänä II -kurssin ajankohta

Tapaamiset keskiviikkoisin Zoomissa (online) 13.9., 27.9., 11.10., 25.10. ja 8.11.

klo 17.30-19.30

Ilmoittautuminen viimeistään 8.9.2023.

Tervetuloa mukaan!

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.