Feminiinisen monet kasvot työpajasarja

10.2.-25.5.2024

Feminiininen kuvissa, saduissa, unissa ja itsessä. Millainen ja miten feminiininen ilmenee itsessä ja ympärillämme? Tule kurssille luomaan ymmärrystä feminiinisestä yhdessä!

Työpajasarja on jatkoa syyskaudella 2023 pidetylle luentosarjalle, joka käsitteli naisjumalallista/Jumalatarta tarkastelevia symbolisia ja henkisiä näkökulmia ammentaen niiden tieteellisistä taustoista. Työpajasarja tarjoaa joukon kekseliäitä, luovia ja elämyslähtöisiä tapoja tutkia suhdetta naisjumalalliseen itsenäisesti ja yhdessä. Työpajasarjaan osallistuminen ei edellytä ennakkotietoja tai -taitoja ja on avoin myös uusille osallistujille. Naisjumalalliseen liittyvät teemat ja käytännöt koskettavat kaikkia, ja työpajaan ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Feminiinisen monet kasvot työpajasarjan ohjelma

TaM Petra Streng: Jumalattaren kuvat ennen ja nyt

La 10.2.2024 klo 10-15

Paikka: Kriittinen korkeakoulu, iso luokka

Työpajan luento- ja keskusteluosuudessa esitellään Jumalatar-kulttuureita sekä niihin liittyvää kuvastoa ja symboliikkaa. Tutkimme mitä paluu Jumalatar-ajatukseen voisi merkitä nykyihmiselle, mitä ennakko-oletuksia teemaan liittyy ja voisiko Jumalatarta kuvata tuoreesti omista lähtökohdista käsin.

Työpajassa  tutkimme erilaisin taiteellisin menetelmin, miten haluamme kuvata Jumalatarta ja sitä kautta vahvistaa yhteyttämme Jumalatar-mytologiaan. Erityisiä taiteellisia taitoja ei tarvita vaan työskentelemme yhdessä rennossa ja sallivassa ilmapiirissä.

VTT Anna Leppo: Feminiininen saduissa, unissa ja mielikuvituksessa

La 23.3.2024 klo 10-15

Paikka: Kulttuurikeskus Caisa

Työpajan luento-osuudessa valotetaan arkkityyppistä eli jaettua – meihin kaikkiin tietoisesti tai tiedostamatta vaikuttavaa – feminiinistä tarinavarastoa ja kuvastoa sukeltamalla satujen, myyttien ja unien maailmaan.

Työpajassa työstetään erilaisten käytännöllisten harjoitusten avulla henkilökohtaista suhdetta feminiiniseen peilaamalla omia kokemuksia ja ajatuksia satujen, myyttien ja unien kollektiivisesti jaettuihin hahmoihin ja voimiin. Työpajaan osallistuminen ei edellytä erityistä kiinnostusta satuihin eikä omien unien muistamista; jokaiselle löytyy työpajassa oma tapa tutkia suhdetta feminiiniseen luovalla tavalla ja mielikuvitusta hyödyntäen. Työpaja ammentaa jungilaisen analyyttisen psykologian ajatuksista.

FM Elli Akrén-Ebbe: Runopaja

La 27.4.2024 klo 10-15

Paikka: Kulttuurikeskus Caisa

Työpajassa tehdään harjoituksia, joiden avulla haetaan yhteyttä orgaanisen ihmiskäsityksen mukaiseen ruumiin ymmärrykseen.

Menetelminä käytetään Tiedostamattoman kirjoitus -kurssien harjoituksia sekä muita ruumiin ymmärrystä aktivoiva harjoituksia, jotka kohdistuvat klassisesti sydämen ja vatsan alueelle. Kokeilevana harjoituksena on daimon-harjoitus. Daimonia pidettiin antiikissa ihmisen ja jumalan välisenä sanansaattajana, mutta välittäjän juuret ulottuvat vieläkin muinaisempiin aikoihin. Moderni tuntee daimonin parhaiten intuitiona. Tässä työpajassa toimitaan teeman mukaan eli yhteys kulkee ihmisen ja jumalattaren välillä. Niin sanotulla ruumiin kielellä kirjoitetaan muun muassa runoja ja säkeitä, koska runot ja taide keskustelevat usein parhaiten juuri ihmisen tiedostamattoman tason kanssa.

FT Virpi Lehtinen: Sisäisen tilan tekeminen ja jumalatar-yhteys hiljaisuudessa

La 25.5.2024 klo 10-15

Paikka: Kriittinen korkeakoulu, iso luokka

Fokusointi on filosofi Eugene T. Gendlinin kehittämä, luontaiseen taipumukseen perustuva kehotietoisuuskäytäntö. Fokusoinnissa voimme tutkia, siirtää ja muuttaa puhetta ja kirjoitusta edeltäviä ruumiillisia merkityksen aihioita suoraan, ilman tietoisen mielen välitystä. Kehossa asettuu myös autenttisen itsen ääni, jonka voi mieltää olevan yhteydessä itsen ylittävään viisauden lähteeseen.

Tässä työpajassa opettelemme tunnistamaan sisäiset merkityksen aihiot, teemme tilaa sisäisyyteemme ja hiljennymme saadaksemme paremman yhteyden itseen ja itsen ylittävään viisauden lähteeseen – kutsukaamme häntä Jumalattareksi.

Tiedot

Aika: Neljänä lauantaina 10.2., 23.3., 27.4. ja 25.5.2024 klo 10-15
Paikka: Kriittisen korkeakoulun luokka Tekstin talolla, Lintulahdenkatu 3, 4.krs, Helsinki ja Kulttuurikeskus Caisa Tekstin talon naapurissa.
Ilmoittautuminen viimeistään 29.1.2024.
Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti (29.1.2024), ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.

Tervetuloa mukaan!