Käsitöiden kaksi Suomea -luentokurssi

Tiistai-iltaisin 22.3.-10.5.2022

Suomi jakautuu käsityön näkökulmasta kahtia, itäiseen ja läntiseen kulttuuriin. Jakautuminen johtuu monesta syystä, muun muassa maantieteellisistä ja taloudellisista. Mutta käsitöiden kahdesta Suomesta löytyy eroja myös miesten ja naisten, rikkaiden ja köyhien, teollisuuden ja kotiteollisuuden, menneisyyden ja nykyisyyden, ulkoa tulleiden ja sisäsyntyisten vaikutteiden sekä ruokakulttuurien välillä. Kaikki tämä vaikuttaa käsityksiimme siitä, mitä on olla suomalainen.

Kurssilla

• tarkastellaan mistä erot johtuvat, kuinka ne ovat vaikuttaneet Suomeen ja suomalaiseen käsityökulttuuriin
  • tutustutaan yhteen aiheeseen kerrallaan sekä luennon että käytännön kokeilujen avulla
  • katsotaan esimerkkitöitä tekniikoista sekä kuvina että käsiteltävinä esineinä
  • voi esittää kysymyksiä, joihin on muualta vaikea löytää vastauksia.

Samalla konkretisoituu käsitöiden työvälineiden valinta, muotoilu ja historia Suomessa.

Teoriaosuuden jälkeen opettaja esittelee muutaman opetuskerran aiheeseen liittyvän tekniikan työvaiheita. Kurssilaiset voivat myös halutessaan kokeilla välineitä ja tekniikoita. Omia työvälineitä eikä taitoja tarvita etukäteen. Koska Käsitöiden kaksi Suomea ei ole varsinaisesti käsityökurssi, opettaja ohjaa missä tekniikoihin voi varsinaisesti syventyä enemmän.

Kurssin opettajana toimii FM Ilta Hämäri, kansa- ja käsityötieteilijä, työväenopistojen muinais- ja perinnekäsitöiden opettaja.

Kurssin ohjelma

Tiistai-iltaisin 22.3.-10.5. klo 17.30-20.00

1. Johdatus käsitöiden kahteen Suomeen
  2. Itä- ja Länsi-Suomen käsityöerot.
  3. Käsityöerot miesten ja naisten välillä.
  4. Ruokakulttuurien vaikutukset käsitöihin.
  5. Rikkaiden ja köyhien käsityötekniikat.
  6. Käsityöteollisuus ja käsityökotiteollisuus.
  7. Sisäsyntyinen käsityöperinne ja ulkoa tulleet vaikutteet.
  8. Käsitöiden menneisyys ja nykyisyys.

Paikka: Kriittinen korkeakoulu, Albertinkatu 27, Helsinki

Ilmoittautuminen viimeistään 13.3.2022.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.