Kasvien äärellä – Aistimuksia valosta ja väristä

Taidenäyttely 30.5-31.7.2022

Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha 30.5-31.7.2022

Näyttelyssä keskiössä on Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvien äärellä syntyneet maalaukset ja piirustukset Kriittisen korkeakoulun monipuolisilta kuvantekijöiltä. Kuvallisen työskentelyn kohteena ovat olleet erityisesti aistimukset valosta, väristä, kasvun ihmeestä, sekä ympäröivän miljöön kokonaisvaltaisesta, tietoisesta ja kehollisesta aistimisesta. Olemme tutustuneet muun muassa eri aisteihin kuten kosketusaistiin havaintokanavana sekä näiden aistimusten esiintuomiseen piirustuksessa ja maalauksessa.

Pysähtyminen kasvien äärelle on ollut kuin elvyttävä keidas kuvantekemisen inspiraationa. Keskeistä on tarkkaan katsominen ja tietoinen läsnäolo tässä hetkessä; äänien, tuoksujen, ja aistimusten maailmassa. Miltä tuntuu olla tässä tilassa erilaisten kasvien ympäröimänä? Millaista energiaa voimme tuoda jälkiin, joita paperille jätämme? Voiko kasvin elinvoiman kehollistaa omassa kehossa?

Näyttelyssä esillä olevat teokset ovat syntyneet plein air-perinteen mukaisesti paikan päällä, hetken vaikutelmia tavoittaen. Niiden välittömyys tuo mieleen luonnossa esiintyvän liikkeen ja muutoksen, sekä todellisen kasvun ja elämän ihmeen. Inspiroivaa on ollut kaikki se värikylläisyys, vehreys ja yltäkylläisyys, joita kasvihuoneissa saimme todistaa – kuin myös huhtikuun aikana luonnon herääminen ulkona, maaperästä herkkävireisesti versoen.

Kriittisen korkeakoulun kuvataidekoulu kokoaa yhteen tekijöitä, joita yhdistää uteliaisuus, luova lahjakkuus, herkkyys ja voima – iloa ja vapautta unohtamatta.

Näyttelyn taiteilijat:

Anniina Dunder-Berg
Riikka Toivonen
Johanna Kiesiläinen-Riihelä
Jaana Kivi
Iraiida Lukka-de Groot
Sara Nuortie
Sirpa Nykänen
Seppo Saari
Lotta Wigelius-Wulff
Jatta Ylppö

Näyttelyn on kuratoinut kuvataiteilija, kurssin opettaja Elina Aho-Brennan.

Tiedustelut: aho.elina@gmail.com
Instagram: @elinaahostudio