Keskustelu johonkin kuulumisen tunnusta -Terike Haapoja ja Jenni Laiti

Keskiviikkona 7.9.2022 kello 18:00

Terike Haapoja ja Jenni Laiti ovat taiteilijoita ja kirjoittajia, jotka ovat tahoillaan vuosia työskennelleet aktiivisesti mm. alkuperäiskansojen tulevaisuuksia, eläinoikeuksia ja ympäristöeettisiä kysymyksiä koskettavien teemojen parissa. Haapoja ja Laiti ovat viime vuosien ajan käyneet myös aktiivista ajatustenvaihtoa keskenään ja keskusteluyhteys on muotoutunut hedelmälliseksi yhdessäajattelun muodoksi ja ystävyydeksi. Keskiviikon keskustelussa lähtökohtana toimivat Terike Haapojan essee “On Belonging”, sekä Jenni Laitin essee “Art is Free When We Are Free”. Taiteilijat pohtivat mm. sitä, millainen taide on aidosti aktivistista ja poliittisesti vaikuttavaa ja miten taide voi osallistua monilajisemman, monimuotoisemman, eheämmän ja aistisemman tulevaisuuden rakentamiseen.

Olet tervetullut osallistumaan tapahtumayleisöksi Yögallerian livetilaisuuteen Lönnrotinkadulle (Yö galleria, Lönnrotinkatu 33, Helsinki), tai vaihtoehtoisesti voit osallistua keskusteluun oheisen zoom-linkin kautta mistä vaan.

Ajankohta: Keskiviikkona 7.9.2022 kello 18:00:

Keskustelijat ovat mukana tapahtumassa etänä.

Keskustelun kieli on suomi.

Zoom-linkki päivitetään Toisinajattelijoiden sivuille TÄNNE.

kuvaaja: Tiina Oasmaa

Jenni Laiti on saamelainen artivisti, duojár (saamenkäsityöntekijä), saamelaisaktivisti ja ilmasto-oikeuden puolesta toimija. Hän kuuluu Mihkujen käsityöläissukuun ja jatkaa sukunsa monisatavuotista duodjiperinnettä, oikeudenmukaisuuden edistämistä ja uuden elämän luomista, kuten ihmiset ennen häntä. Laiti työskentelee saamelaisen itsemääräämisen, alkuperäiskansafuturismin, dekolonisaation, ilmasto-oikeudenmukaisuuden ja luonnon oikeuksien parissa. Laiti on ollut aktiivinen saamelaisessa kansalaistoiminnassa 16-vuotiaasta lähtien. Viimeisinä vuosina hän on puolustanut kotikylänsä lähettyvillä sijaitsevaa Gállokia kaivoshankkeelta. Rakkaus omaa kansaa ja maata kohtaan vievät häntä polullaan eteenpäin ja hän visioi vapaana kansana elämästä. Tällä hetkellä Laiti tutkii taiteellisessa työskentelyssään arktisen maailman loppua ja toisenlaisen maailman syntyä. jennilaiti.com

kuvaaja: Katharina Poblotzki

Terike Haapoja on Suomalainen kuvataiteilija, joka on pitkään käsitellyt monilajisen yhteisön kysymyksiä installaatioissaan, videoteoksissaan ja kirjoituksissaan. Haapojan installaatiota, valokuvia ja kirjoituksia on esitetty laajalti sekä suomalaisissa että ulkomaisissa museoissa ja biennaleissa, ja hänet on palkittu työstään lukuisilla taidepalkinnoilla, mm. Guggenheim Fellowship (2022), ANTI Prize for Live Art (2016), Mediataiteen valtionpalkinto (2016), Kiila-plkinto (2013) Ars Fennica-palkintoehdokkuus (2011), Suomen Taideyhdistyksen Dukaattipalkinto (2008). Haapoja edusti Suomea Venetsian Biennalessa vuonna 2013. Haapojan ja kirjailija Laura Gustafssonin 2012 aloittama yhteistyö Gustafsson&Haapoja tarkastelee yhteiskuntaa toisten lajien näkökulmasta. Haapoja asuu ja työskentelee talvet New Yorkissa ja kesät Inkoon saaristossa.
www.terikehaapoja.net

Järjestäjät: Toisinajattelijat ja Kriittinen korkeakoulu