Kirjoita elämästäsi tarina

Kurssi on täynnä.

Jokaisen elämässä on aihetta tarinaksi. Yhä useampi haluaa kirjoittaa tarinansa muistiin itselleen tai jälkipolville. Haluaisitko sinä kirjoittaa oman tarinasi?

Kurssi antaa eväät kirjoittaa elämästäsi tarinan. Kirjoitustyylisi voi vaihdella asiatekstistä kaunokirjalliseen ilmaisuun. Saat käyttöösi tukun muistelemisen keinoja ja kirjoittamisen menetelmiä. Kannustava ohjaus auttaa kirjoittamisen alkuun ja rohkaisee jatkamaan tarinan loppuun.

Koulutus toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opiskeluna. Kurssin opiskelualustalla on tarvittava ohjaava oppimateriaali ja runsaasti virikkeitä muistelemisen ja kirjoittamisen avuksi. Kahden viikon välein palautat noin viisi sivua pituisen kirjoitustehtävän verkkokurssille.

Verkkokurssi toteutetaan 11.9.2023–12.5.2024 (3 viikon joululoma)

Kurssille otetaan 16 opiskelijaa.

Opettajina kirjailija, filosofian maisteri Timo Montonen, kirjailija, dramaturgi Riikka Takala ja kirjailija Mika Terho. Kurssin on suunnitellut ja käsikirjoittanut Timo Montonen.

Timo Montonen
Riikka Takala
Mika Terho

Kirjoita elämäsi tarina -kurssin ohjelma

Kurssin ohjelma noudattelee elämänkulkua. Paneudumme tehokkaiden muistelemisen, kertomisen ja kirjoittamisen keinojen avulla yhteen elämänvaiheeseen kerrallaan. Voit myös tehdä itsellesi tarjolla olevan ohjelman sijaan oman suunnitelman kirjoitustehtäviesi aiheiksi, juuri sinun tarinaasi sopivan tehtäväluettelon omine kirjoitusaiheinesi.

Verkkokurssi koostuu 16 asiakokonaisuudesta, kahden viikon jaksosta, jona aikana tutustut uusiin aiheisiin, kirjoitat ja käyt palautekeskustelua. Saat opettajalta rakentavaa, analyyttista, eteenpäin ohjaavaa palautetta, johon voit vastata. Vain opettajat näkevät opiskelijoiden kirjoitukset, elleivät opiskelijat itse julkaise niitä kurssin yhteisessä keskustelussa.

Kurssi alkaa 11.9.2023

Kahden viikon jaksot:

1. Suunnitelma / Alkusanat
  2. Lapsuudenkotini
  3. Kavereiden kanssa
  4. Koululaisena
  5. Lapsuuden loppu
  6. Nuoruuteni
  7. Aikuiseksi

Joululoma 18.12.2023–7.1.2024

1. Opiskelijana
  2. Työssä ja toimessa
  3. Harrastuksissa
  4. Minun perheeni
  5. Osallistujana
  6. Vapaalla
  7. Tarinan lopetus
  8. Käsikirjoituksen kokonaisuus
  9. Arviointi / Jälkisanat

Kurssi päättyy 12.5.2024

Molemmat opettajat lukevat tehtävän 1. Suunnitelma/Alkusanat. Sen jälkeen jakaudutaan kahteen pienempään ryhmään, niin että oma tuttu opettaja tukee koko kurssin ajan opiskelu- ja kirjoitusprosessia ja lukee ja arvioi tehtävät 2.-15. Kirjoitusten arviointi on kurssilla tärkeässä roolissa, mitä tukee opiskelijoiden itsearviointi. Kevätkauden loppupuolella opettaja lukee kurssin aikana kirjoitetun käsikirjoituskokonaisuuden ja antaa siitä kirjallisen arviointinsa sekä kehittämisehdotuksensa.

Oheislukemistoksi suositellaan Timo Montosen opaskirjaa Kirjoita tarinasi (Otava 2008) tai Kirjoita elämäntarinasi (BoD 2015).

Hinta: 300 euroa/lukukausi, yhteensä 600 euroa.

Ilmoittautuminen 28.8.2023 mennessä.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 100e peruutusmaksun. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.