Kriitikkokoulu

Haku 4.8.2024 mennessä!

Oletko aina halunnut tulla kriittisemmäksi versioksi itsestäsi? Nyt se on mahdollista! Kokeneet kriitikot Maaria Ylikangas ja Vesa  Rantama johdattavat sinut arvostelijataiteen saloihin Kriittisen korkeakoulun uudessa kriitikkokoulussa.

Kurssilla keskitytään taidekritiikin kirjoittamiseen eri aloilta. Kurssi soveltuu erityisesti kritiikin kirjoittamista aloittaville, jonkin verran kirjoittaneille ja kaikille kritiikistä kiinnostuneille.

Kurssilta saa perustiedot ja -taidot kritiikin kirjoittamiseen, juttujen tarjoamiseen ja julkaisemiseen. Opetuksen painotus on kirjoitetussa kritiikissä mutta se soveltuu myös esimerkiksi podcasteista tai videokritiikistä kiinnostuneille.

Kurssi antaa valmiudet kirjoittaa monipuolista kritiikkiä erilaisiin julkaisuihin, muodostaa näkökulmia taiteeseen ja kulttuuriin sekä toimia kritiikin julkisuudessa ja ymmärtää sen toimintaympäristöjä.

Luennoilla perehdymme erityisesti kritiikin nykytilanteeseen, rakenteisiin, eri taiteenalojen näkökulmiin ja kritiikkiin journalistisena ja taiteellisena käytäntönä. Kurssilla tehdään runsaasti kirjoitusharjoituksia.

Kurssi kokoontuu kaksi kertaa kuukaudessa syyslukukauden ajan. Kurssin aikana sekä kirjoitetaan että luetaan kritiikkiä. Eripituisia arvosteluja kirjoitetaan noin 5 kappaletta kurssin aikana. Voit itse valita, mihin taiteenalaan keskityt, mutta jokainen kirjoittaa harjoituksen vuoksi 2-3 eri taiteenalan teoksesta.

Kurssityöt julkaistaan kurssia varten perustetulla blogialustalla.

Kurssi päättyy yhteiseen palauteviikonloppuun.

Opettajina toimivat kriitikot Vesa Rantama ja Maaria Ylikangas. Lisäksi kurssilla käy vierailemassa kuvataidekriitikko, elokuvakriitikko ja esittävän taiteen kriitikko.

Aikataulu ja aihepiirit

kurssin opetus tiistai-iltaisin klo 17.30-20.00

palauteviikonlopun opetus klo 10-16.

ti 27.8. Mitä kritiikki on?

ti 10.9.  Kriitikon minä

ti 24.9. Kriitikon suhde taiteeseen

ti 8.10. Kritiikki ja julkisuus

ti 22.10. Mitä kriitikon pitää tietää?

ti 5.11. Kritiikin rakenteet

la-su 14.-15.12. Palauteviikonloppu: ryhmäpalautetta kurssin aikana kirjoitetuista teksteistä.

Hakeminen Kriittikkokouluun

Kirjoita max. 2 liuskaa pitkä motivaatiokirje. Lähetä kirje sähköpostin liitteenä, pdf-muodossa osoitteeseen info@kriittinenkorkeakoulu.fi .

Kirjoita motivaatiokirjeessä suhteestasi vapaasti valitsemaasi taideteokseen vapaasti valitsemallasi tyylillä. Kyseessä voi olla levy, esitys, kirja, installaatio jne. Kerro kirjeessä myös, miksi olet kiinnostunut hakeutumaan kriitikkokouluun, ja mikä/mitkä taiteenalat kiinnostavat sinua eniten.

Haku sunnuntaihin 4.8.2024 mennessä! Valituille ilmoitetaan perjantaihin 9.8. mennessä valinnasta.

Koulutuksen hinta: 630 euroa

Kriittikkokoulun opettajat

Vesa Rantama on Suomen arvostelijain liitto ry:n hallituksen puheenjohtaja.

Maaria Ylikangas on kirjallisuuskriitikko ja esseisti.

Maaria Ylikangas ja Vesa Rantama. Kuva: Kalle Siltala