Luovan kirjoittamisen jatkokurssi

7.10.-15.12.2024

Luovan kirjoittamisen jatkokurssi sopii kirjoittajalle, jolla on jo kokemusta kirjoittamisesta tai joka on aiemmin opiskellut kirjoittamista. Jos rakastat kertomusten sepittämistä, tämä on sinun kurssisi! Tavoitteena on oppia kirjoittamaan paremmin kertovaa proosaa, kertomuksia. Keinoina ovat sekä luova heittäytyminen että kurinalainen tarkkuus.

Verkkokurssi toteutetaan 7.10.-15.12.2024.

Opettajina kirjailija, dramaturgi Riikka Takala, kirjailija Markku Karpio ja kirjailija Juhani Känkänen. Kurssin on suunnitellut ja käsikirjoittanut kirjailija, filosofian maisteri Timo Montonen.

Riikka Takala
Kuva: Markku Karpio
Markku Karpio
Juhani Känkänen

Alustuksia, kirjoitustehtäviä ja keskusteluja seuraavista aiheista:

Alku – Salaisuus
Dramaattisuus – Virhe
Havainnot – Pimeys
Näkökulma – Kärjistys
Tyylikeinoja – Valittu

Kurssi toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opiskeluna. Kurssin omalla opiskelualustalla on tarvittava ohjaava oppimateriaali ja virikkeitä luovan kirjoittamisen avuksi. Kahden viikon välein opiskelija palauttaa kirjoitustehtävän opettajan rakentavaa arviointia ja palautetta varten. Kurssin keskeinen painopistealue on kirjoitustehtävien arviointi. Opiskelija voi myös lähettää kirjoituksensa kaikkien opiskelijoiden luettavaksi yhteisessä keskustelussa. Keskustelut käydään kirjoittamalla, kommentoimalla ja palauttamalla tekstejä kurssialustan keskustelupalstalle. Kurssin ohjelmaan ei kuulu pakollisia verkkotapaamisia esim. Zoomissa tai vastaavassa palvelussa, mutta valmius vapaaehtoiseen verkkokokoukseen on olemassa.

Oheislukemistoksi suositellaan luovan kirjoittamisen verkkokurssien opiskelijoiden antologiaa Salaisuuksia, valheita ja pimeyttä, toimittanut Timo Montonen (BoD 2023). Kirjaa myyvät verkkokirjakaupat ja se on lainattavissa ainakin Helmet-kirjastoista.

Huom! Kurssin suorittaneella on mahdollisuus osallistua Plus Jatkoille, neljän viikon maksulliseen (210 €) jatkokurssiin, joka pidetään varsinaisen kurssin päätyttyä. Ilmoittautuminen Plus Jatkoille opettajille kurssin aikana.

Ilmoittautuminen kurssille Opintokeskus Siviksen sivujen kautta: https://sivisverkko.ok-sivis.fi/#/koulutus/69405

Paikka: Kurssi toteutuetaan kurssin omalla verkkoalustalla.

Kurssin hinta: 330,00 €

Ilmoittautumiset viimeistään 22.9.2024.

Tervetuloa mukaan!

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 22.9.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 100 euron peruutusmaksun. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista.

Vapaan sivistystyön leikkausten vuoksi olemme olleet pakotettuja nostamaan hintoja.