Elämän merkityksellisyyttä vahvistamassa -ryhmä

18.9.-27.11.2024

Jokainen ihminen haluaa kokea elämänsä merkitykselliseksi. Se on kokemus siitä, että on todella oma itsensä ja tuntee elävänsä. Merkityksellisyys luo innostusta, iloa sekä elämään sävyjä ja värejä. Vaikeuksien keskellä se auttaa jaksamaan ja kannattelee. Ulospäin se heijastuu usein rohkeutena, luovuutena ja syvyytenä. Merkityksellinen elämä on hyvin elettyä elämää.

Tässä ryhmässä pohditaan, mistä omaan elämään voisi löytää lisää merkityksellisyyttä. Se tarjoaa mahdollisuuden oivaltaa, ymmärtää, innostua sekä katsoa omaa elämää uusista, erilaisista näkökulmista. Tavoite ei ole vain tietää mitä merkityksellisyys on, vaan elää merkityksellisemmin. Lämpimässä ja kannustavassa ilmapiirissä rakennetaan tätä tukevia taitoja, oivalluksia ja ajatuksia.

Ryhmä kokoontuu 10 kertaa. Ryhmäkerrat sisältävät alustuksia, itsenäistä työskentelyä sekä yhteisiä keskusteluja. Kertojen välillä on myös pienimuotoisia välitehtäviä.

Kurssilla jokainen on oman elämänsä asiantuntija ja jokaisen yksilöllisyyttä vaalitaan arvostavasti. Juuri tästä yksilöllisyydestä käsin voi nousta aitoa, uutta merkityksellisyyttä.

Kurssin vetäjänä toimii filosofi, kirjailija ja mielenterveystyön asiantuntija Samuel Salovuori. Hän on julkaissut teoksen Merkityksellisyyden voima – kirja masennuksesta toipuvalle (Kirjapaja 2022). Hänen seuraava teoksensa Minä vai me? Kuinka yksilökeskeisyydestä luopuminen tekee elämästä parempaa (Kirjapaja 2024) käsittelee myös merkityksellisen elämän löytämistä.

Elämän merkityksellisyyttä vahvistamassa -ryhmän ohjelma

Tapaamiset keskiviikkoiltaisin klo 17.30-20.00
18.9.-27.11.2024, pois lukien syysloma 16.10.

18.9. Miksi merkityksellisyys?

25.9. Merkityksellisyyden tasot

2.10. Merkityksellisyys on yhteyttä

9.10. Kohti minulle arvokasta elämää

23.10. Autenttinen minä

30.10. Merkityksellisyys ihmissuhteissa

6.11. Vastoinkäymiset

13.11. Kiitollisuus ja hyvän vastaanottaminen

20.11. Paikkani maailmassa

27.11. Elämän suurempi kehys

Ilmoittautuminen kurssille Opintokeskus Siviksen sivujen kautta: https://sivisverkko.ok-sivis.fi/#/koulutus/69398

Tapaamispaikka: Virtaa-Galleria, Kirkkokatu 1, 00170 Helsinki

Kurssin hinta: 190,00 €

Ilmoittautumiset viimeistään 1.9.2024.

Tervetuloa mukaan!

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 1.9.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 100 euron peruutusmaksun. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista.