Sokraattinen dialogi: Missä ilo asustaa?

La 9.3.2024

Missä ilo asustaa,

nauru kattoon kajahtaa?

Nukketeatterissa!

Kysymyksen esittää ja vastauksen antaa laulussaan Nukketeatteri Sampo. Vastaus on riemastuttava ja jättää auki mahdollisuuden löytää muitakin ilon lähteitä ja oleskelupaikkoja. Tässä sokraattisessa dialogissa tartumme ilonaiheisiin filosofisen keskustelevasti.

Ilo on perustunne, jonka yhteys myönteiseen kokemukseen ja hyvään elämään vaikuttaa itsestään selvältä. Iloa ei elämässä ole liikaa ja ilon aiheista tuntuu jatkuvasti olevan pula. Iloja onkin monenlaisia, kuten elämäniloa, ilonkyyneleitä, ilolientä, ilonpilaajia, ilopillereitä, ilosanomaa, työniloa, vahingoniloa ja vaikkapa oppimisen iloa. Uusien tietojen ja taitojen omaksuminen onkin parhaimmillaan riemastuttavaa. Oivalluksen hetkellä on helppo nyökkäillä hyväksyvästi Spinozalle, jonka mukaan ilo on siirtymistä vähäisemmästä täydellisyydestä kohti suurempaa täydellisyyttä.

Ehkäpä yksi merkittävimmistä ilon tukkeista taas on iloitsemistaitojen puute tai heikkous. Voiko iloa taitaa ja voiko ilon parempi ymmärrys auttaa meitä lisäämään ilon myönteisiä vaikutuksia elämässämme?

Iloa käsittelevässä sokraattisessa dialogissa pääsemme testaamaan tarttuuko ilo kuin muutkin tunteet ja onko jaettu ilo todella puolet enemmän, sillä keskustelun lähtökohtana on jakaa omia kokemuksia, havaintoja ja päätelmiä ilosta ja tutkia niitä yhdessä. Dialogi tarjoaa mahdollisuuden oppia lisää ilosta itsestään niin käsitteellisesti kuin käytännöllisestikin.

Osallistuminen ei vaadi ennakkotietoja taikka taitoja. Keskustelu lähtee liikkeelle jokaisen omasta kokemuksesta.

Tervetuloa mukaan kaikki!

Dialogin ohjaa TM Lassi Larjo. Larjo on filosofian ja psykologian lehtori, ja hän on suorittanut filosofisen praktiikan koulutusohjelman Kriittisessä korkeakoulussa 2014-16.

Sokraattinen dialogi on kansainvälisesti tunnettu keskustelumuoto, jossa pysähdytään tutkimaan yhdessä aihetta. Yhteisessä keskustelussa tavoitellaan tietoa ja etsitään vastausta aiheeseen, mutta kukaan ryhmästä ei ole aiheen asiantuntija. Toisten kanssa aiheen pohtiminen voi muuttaa omia ennakkokäsityksiä asioita ja tuoda uusia ajatuksia. Ryhmän vetäjä toimii fasilitaattorina ja ohjaa keskustelun eri vaiheita.

Aika: La 9.3.2024, klo 10-17.00

Paikka: Tekstin talon 4. kerroksen kahvihuone, Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki.

Hinta: 80€

Ilmoittautuminen viimeistään 3.3.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 3.3.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.