2.-30.10.2024

Naiset uskonnollisina vaikuttajina ja mystikkoina Nelio

Feminiinisen merkityksen muodostumista tutkiva FMK-luentosarjaa järjestetään jo kolmatta syksyä. Aiempia teemoja ovat olleet naiset, luonto ja jumalallinen ja Jumalatar. Näkökulmat olleet vaihdelleet filosofiasta kulttuurin- ja myyttientutkimukseen, teologiaan ja jungilaisen psykologian arkkityyppeihin.

Syksyn 2024 luentosarjan teemana ovat kristinuskon vaikuttajanaiset ja naismystikot. Luennoilla tutkitaan erilaisia kristinuskon piirissä muodostuneita naisellisen olemisen variaatiota ja niiden suhdetta kulttuuriin, kirjallisuuteen ja yhteiskuntaan.

Luennoitsijoina syksyllä 2024 ovat teologisen ja kirjallisuustieteellisen naistutkimuksen eturivin tutkijat. Elina Vuola ja Virpi Mäkinen ovat viime vuonna julkaisseet toimitetun teoksen Naiset pyhyyden tulkkeina: Kirjoituksia uskonnosta, sukupuolesta ja elämästä antiikista uudelle ajalle. Päivi Mehtonen on julkaissut muun muassa naisviisaus Sofiaa käsittelevästä kirjallisuudesta sekä ilmestyksen poetiikasta keskiajan mystiikassa.

Kurssi on jatkoa aiemmille Feminiinisen monet kasvot-luentosarjoille, mutta aiheet ovat uusia. Kurssi ei edellytä ennakkotietoja. Huom! Luentosarjan jatkoksi järjestetään kevätlukukaudella 2025 erillinen naiset ja henkisyys teemoihin kytkeytyvä työpajasarja. Tervetuloa mukaan myös keväällä -25!

Feminiinisen monet kasvot: Naiset uskonnollisina vaikuttajina ja mystikkoina -luentosarjan ohjelma

Ke 2.10. klo 18-20 Prof. Elina Vuola: Sisar Juana: runoilija, älykkö ja naisten oikeuksien puolustaja

Ke 9.10. klo 18-20 Dos. Virpi Mäkinen: Keskiajan naismystikoista (aihetta terkennetaan myöhemmin)

Syyslomatauko

Ke 23.10. klo 18-20 Dos. Päivi Mehtonen: Mystiikka kirjallisuutena I: Margery Kempe ja muut sovinnaisuuksien murtajat

Ke 30.10. klo 18-20 Dos. Päivi Mehtonen: Mystiikka kirjallisuutena II: Avilan Teresasta Julia Kristevaan

Ilmoittautumistiedot

Aika: 2.-30.10.2024

Paikka: Kriittisen korkeakoulun luokka, Tekstin talo Lintulahdenkatu 3 00530 Helsinki

Ilmoittautuminen viimeistään 16.9.2024.

Ilmoittaudu mukaan Opintokeskus Siviksen kotisivujen kautta täältä: https://sivisverkko.ok-sivis.fi/#/koulutus/69325

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti. Jos peruutus tehdään myöhemmin, perimme 50% kurssimaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.