Peter Handke maailman median uhrina

Tallenne katsottavissa.

Mistä julkinen laumasieluisuus johtuu? Mistä se johtuu mediassa? Mistä sen ulkopuolella?

Tallenteen voit katsoa täältä: https://youtube.com/live/dskGnyh9uWA

Ranskassa asuva modernin kirjallisuuden yksi kärkinimi, itävaltalainen Peter Handke (s. 1942) sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon vuonna 2019. Miksi kirjailijasta, jonka valtaisa tuotanto – romaaneineen, näytelmineen, elokuvakäsikirjoituksineen – on temaattisesti hyvin humaania ja moraalista ja ekologista, tuli samalla hetkellä Nobelin palkintohistorian kenties kiistellyin kirjailija?

Maailmankirjat -lehden päätoimittaja, dosentti Risto Niemi-Pynttäri ja kirjailija, elokuvaohjaaja Rax Rinnekangas keskustelevat aiheesta Kriittisen korkeakoulun Filosofiklubilla keskiviikkona 1.3. 2023 kello 18:30.

Keskustelu pohjaa Rinnekankaan äskettäin ilmestyneeseen teokseen NARKOMANIA – Kirjailija – Media – Nobel (LURRA Editions, 2022). Teos käsittelee kansainvälisen median Handkeen kohdistaman vihan prosessia, joka sai alkunsa 1990-luvulla käytyjen Jugoslavian hajoamissotien aikana Handken julkaisemasta Serbia-kirjasta. Vihan alku oli väittämässä, että Handke hyväksyy kirjassaan serbien tekemän tuhansien Bosnian muslimien joukkomurhan Srebrenicassa heinäkuussa 1995. Handke kuitenkin tuomitsee joukkomurhan kirjassaan. Mistä arvaamattomat mittasuhteet saanut median valheellinen väittämä johtui? Handkeen kohdistunut viha on esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun narkomania saa vallan ja kirjailijan tekstien todellinen sisältö ohitetaan ja syntyvistä valheista muodostuu totuus, jota laumasieluinen julkisuus alkaa levittää ilman pienintä epäröintiä.

”Narkomania on tila, jossa käyttäjät ajautuvat hybrikseen, jossa he uskovat tulkintojensa tietyistä asioista olevan yhtä kuin totuus.”

Rax Rinnekangas: NARKOMANIA – Kirjailija – Media – Nobel

Kuva: Wild + Team Agentur – UNI Salzburg / Wikimedia Commons (Lisenssi)