Pienoisromaanin mahdollisuudet -etäkurssi

Kurssi on täynnä.

Pienoisromaani on harvinainen mutta hieno muoto. Lyhyt sivumäärä ja tiukka rajaus avaavat täysin omanlaisensa taiteelliset mahdollisuudet.

Kurssilla pienoisromaania lähestytään itsenäisenä muotona, jonka sisällä vallitsevat erilaiset säännönmukaisuudet kuin pitkässä romaanissa. Kirjoittamisen lähtökohdiksi voi ottaa pienimuotoisempia aiheita, ja tilan/miljöön kuvaus rakentuu eri tavalla kuin pitkässä proosatekstissä. Opiskelijat saavat luennoilla yksityiskohtaisia neuvoja, joiden pohjalta on mahdollista tehdä oma pienoisromaani.

Etäkurssi pitää sisällään neljä opetuskertaa sekä pienimuotoisia kirjoitustehtäviä.

Neljän viikon ajalle jaksottuva kokonaisuus avaa kaikkia käsikirjoituksen vaiheita ideoinnista editointiin.

Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan etäopiskeluna (Zoom).

Kurssille otetaan enintään 12 opiskelijaa.

Kirjailija Jyri Vartiainen (Kuva Milka Alanen)

Opettajana FM, kirjailija Jyri Vartiainen.

Vartiainen on julkaissut kuusi kirjaa ja keskittynyt tuotannossaan erityisesti pienoisromaaneihin: Aurinko (Poesia 2016), Ystävä (Poesia 2017), Kirous (Teos 2019) ja Kolme kesää (Teos 2020). Vartiaista innostaa päästä jakamaan käsikirjoitusten parissa oppimiaan asioita, sillä kyse on usein niin sanotusta hiljaisesta tiedosta, joka kertyy tekemisen lomassa.

Ohjelma:

15.11.2022 klo 17-18.30

Pienoisromaanin erityispiirteet ja rajaus & ideointitehtävä

22.11.2022 klo 17-18.30

Tarkempia tekstiesimerkkejä pienoisromaaneista, vinkkejä käsikirjoituksen alkuvaiheisiin & kirjoitustehtävä

29.11.2022 klo 17-18.30

Pienoisromaani ja tekstimassan hallinta, editointi & editointitehtävä

7.12. 2022 klo 17-18.30

Pienoisromaani ja käsikirjoituksen myöhemmät vaiheet, käsikirjoituksen valmiiksi saattaminen

Ajankohta: 15.11.─14.12.2022

Ilmoittautuminen viimeistään 1.11.2022. Peruutuksen voi tehdä maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä. Jos peruutus tulee myöhemmin, peritään puolet kurssimaksusta. Jos kurssille jättää tulematta eikä sitä ole peruuttanut, peritään maksu kokonaan.