Lyhytkurssi: Pyhän kokemus

La-su 15.-16.6.2024

Omien rajojen ylittyminen, jonkin muun läsnäolon tunne, yhteyden ja selkeyden kokemukset, rauha, ilo, mystisyys ja kokemus johdatuksesta jotakin kohti voivat kaikki olla osa pyhän kohtaamista. Millainen on pyhän kokemus?

Fokusoinnin lyhytkurssilla tutkitaan pyhän kokemusta kehollisten tuntemusten kautta. Fokusointi-menetelmän tunteminen ei ole pakollista työpajaan osallistumista varten.

Fokusointi perustuu luontaiseen taipumukseen muodostaa merkityksiä kehosta käsin (Felt Sense, kehollinen merkitystuntemus). Fokusoinnin kehittäjä filosofi ja psykologi E.T. Gendlin kirjoittaa, että ennen psykoanalyysin mukanaan tuomaa sisäisyyteen kääntymisen harjoittamista, pääsy sisäiseen elämään oli vain runoilijoilla ja mystikoilla. Gendlinin mukaan itsestä kumpuavaan mystisen tai uskonnollisen kokemuksen alkuperään on mahdollista saada kosketus fokusoinnin avulla.

Avaus mystisen kokemukseen tarkasteluun kehon kautta on harvinainen, sillä länsimaisissa ajatteluperinteissä hengellisyyttä on pidetty ruumiillisuudesta eroavana ja suorastaan ruumiin ulossulkevana ilmiönä. Pyhä tai mystinen kokemus sellaisena kuin se on kehoon juurtunut, on kuitenkin tavoitettavissa yksinkertaisen asennemuutoksen ja harjoittelun avulla.

Lyhytkurssilla opimme, miten on mahdollista löytää, vahvistaa ja hienosäikeistää sisäisiä kokemuksia pyhästä ja mystisestä suuntaamalla huomio siihen, miten ne kehossamme asettuvat. Opimme tekemään tilaa sille, mikä odottaa tulevansa kuulluksi, mitä se sitten ikinä onkin. Fokusoinnin menetelmä auttaa samalla löytämään sisältämme niin parhaan kasvun suunnan osoittavan autenttisen itsen kuin hahmottamaan sisäisen kriitikonkin äänen.

Tällä lyhytkurssilla fokusoinnin perusteiden osaamisesta on hyötyä, mutta myös vasta-alkajat ovat tervetulleita. Minkäänlaista uskomista tai uskonnollisuutta ei edellytetä, kiinnostus ja uteliaisuus kehon viestien kuuntelemiseen riittää.

Lue kokemuksia Fokusoinnista täältä

Opettaja: Virpi Lehtinen, FT, sertifioitu fokusointiohjaaja

Aika: Kurssi (14h) toteutetaan 15.-16.6. klo 10-17

Paikka: Virtaa-Galleria, Kirkkokatu 1, Helsinki

Hinta: 220€

Ilmoittautuminen viimeistään 1.6.2024.

Tervetuloa kaikki kiinnostuneet!

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 1.6.2024. Ilmoittautumisajan jälkeen perimme peruutuksesta 100 euroa. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.