Rauha – Sokraattinen dialogi

Terän tuiman tutkamesta,
Tykin suuren suun e’estä,
Rautakirnujen kiasta!

(2. säe laulusta no. 323. Varjele Jumala Soasta; Kanteletar, Elias Lönnrot)

Sodan ja rauhan asiat ovat kenties tärkeimpiä kysymyksiämme, ja syvästi inhimilliset. Olemmehan ainoa laji, joka saattaa kääntyä laajamittaisesti toisen ryhmän lajitovereitamme vastaan ja tappaa heitä silmittömästi. Olemme myös ainoa laji, joka voi olla tietoisesti tekemättä niin, ja elää vailla sotaa, eli rauhassa.

Viimeistään Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa nosti sodan uhan meillä uuteen tietoisuuteen, ja osoitti rauhan arvon ja haurauden. Kirjaimellisesti yli yön laidasta laitaan siirryttiin kannattamaan Nato-jäsenyyttä ja valtaosa epäilemättä – tai jopa kaikki – rauhan tähden. Nyt olemme jo sotilasliitossa ja varustamme armeijaamme entistä vahvemmin muutenkin, aika kevyiden keskustelujen jälkeen. Moni kysymys jäi kenties pelon ja säikähdyksen alla miettimättä. Mitä oikein kannatamme, kun sanomme kannattavamme rauhaa? Onko erilaisia rauhoja? Minkälainen ristiriita on siinä ajatuksessa, että soditaan rauhan vuoksi, tai että edes valmistaudutaan niin tekemään? Sotaahan se puolustussotakin on. Toisaalta, aseettomat joutuvat kenties ensimmäisinä rautakirnujen kitaan lapsineen perheineen.

Vaikka puolustusliiton jäsenyys on jo toteutunut ja siltä osin Nato-keskustelu tavallaan päättynyt, Nato on silti poliittinen järjestö, joka voi muokkautua ajan myötä, ja jo tämä on hyvä syy miettiä suhtautumistaan rauhaan ja sen puolustamiseen, ja sitä kautta luoda sävyjä omaan puolustuspoliittiseen kantaansa. Jokaiselle, joka joutuu miettimään onko jossain tilanteessa sotilas vai ei, suhtautuminen rauhaan voi olla myös kirjaimellisesti elämän ja kuoleman kysymys.

Sinulle, jota kiinnostaa geopolitiikka, voi olla hyödyksi syventää ymmärrystäsi siitä, mikä erottaa rauhan sodasta, ja erilaiset rauhat toisistaan. Rauhan olemus sodan uhan, tai ainakin sodan mahdollisuuden alla, on aina kiehtonut ajattelijoita, filosofeista runoilijoihin; Platonista Erasmukseen, Kantista Gandhiin ja Tolstoysta John Lennoniin. Sokraattisessa dialogissa liitymme tähän joukkoon ja asetamme ja mietimme yhdessä kysymyksiä rauhasta dialogin keinoin. Imagine…

Sokraattinen dialogi on kansainvälisesti tunnettu keskustelumuoto, jossa pysähdytään tutkimaan yhdessä aihetta. Yhteisessä keskustelussa tavoitellaan tietoa ja etsitään vastausta aiheeseen, mutta kukaan ryhmästä ei ole aiheen asiantuntija. Toisten kanssa aiheen pohtiminen voi muuttaa omia ennakkokäsityksiä asioita ja tuoda uusia ajatuksia. Ryhmän vetäjä toimii fasilitaattorina ja ohjaa keskustelun eri vaiheita.

Osallistuminen ei vaadi ennakkotietoja tai taitoja. Keskustelu lähtee liikkeelle jokaisen omasta kokemuksesta.

Vetäjänä toimii filosofian praktikko ja liikkeenjohdon konsultti FM, KTM Roland Möller.

Rauha – Sokraattisen dialogin osallistumisohjeet

Aika: 18.11.2023 klo: 10.00-17.00

Paikka: Tekstin talo, Lintulahdenkatu 3, Helsinki.

Osallistumismaksu: 75€

Ilmoittautuminen viimeistään 4.11.2023.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti. Jos peruutus tehdään myöhemmin, perimme 50% kurssimaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.

Tervetuloa keskustelemaan!