Rodullistaminen ja intersektionaalisuus

Peruttu

Peruttu. Selvitämme, jos saisimme järjestettyä aiheesta jonkin toisen tilaisuuden.

Vuonna 1775 luonnontieteilijä Carl von Linné esitti, että ihmislaji jakautuisi neljään ryhmään, americanus, asiaticus, africanus ja europeanus, joiden välisten erojen hän väitti perustuvan maantieteellisten alueiden ja niiden ilmastojen väliseen vaihteluun. Jo antiikissa ihmisryhmille ominaisiksi väitettyjä piirteitä selitettiin esimerkiksi tuulien ja ilmankosteuden avulla. 1800-luvulla biologinen rasismi pyrki ”tiedon” nimissä perustelemaan valkoisten ihmisten paremmuutta ja oikeuttamaan kolonialismia.

Tiedemaailma on jo pitkään ollut yhtä mieltä siitä, ettei ”rodun” käsite viittaa mihinkään biologisiin tai muihin todellisiin ominaisuuksiin. Tästä huolimatta rodullistava ajattelu jatkuu yhä yhteiskunnallisissa keskusteluissa, medioissa ja arkisissa ennakkoluuloissa.

Rodullistaminen merkitsee niitä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia käytäntöjä, joiden avulla ”rotuihin” liittyviä käsityksiä ja eriarvoistavia toimintatapoja luodaan ja pidetään yllä. Intersektionaalisuus puolestaan viittaa erilaisten kategorioiden kuten ”rodun” ja sukupuolen yhtymäkohtiin. Vaikka ”rotuja” ei ole olemassa, rasismi on todellista, ja sen vastustamiseksi on olennaista tutkia kriittisesti sitä, mistä rodullistavat käsitykset ja toimintatavat juontuvat ja kuinka ne leviävät.

Rodullistaminen ja intersektionaalisuus -kurssilla perehdymme rodullistamisen historiaan länsimaisessa ajatteluperinteessä, keskeisiin nykyteorioihin sekä rodullistamiseen liittyviin representaatioihin ja ajankohtaisiin keskusteluihin erityisesti filosofisen tutkimuksen keinoin. Analysoimme historiallisia esimerkkejä sekä oman aikamme rodullistavaa ja sukupuolittavaa mediakuvastoa ja pohdimme vihapuheeseen ja sananvapauteen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi käsittelemme sekä filosofian historian että nykymaailman tarjoamia esimerkkejä siitä, kuinka rodullistavia käsityksiä voidaan purkaa ja rasismia vastustaa esimerkiksi taiteen, tutkimuksen ja aktivismin keinoin.

Osallistuminen ei vaadita erityisiä ennakkotietoja aiheesta.

Kurssin työskentely muodostuu luennoista ja ryhmäkeskusteluista.

Malin Grahn-Wilder

Kurssin opettajana toimii FT Malin Grahn-Wilder, joka työskentelee nelivuotisen tutkimushankkeen Rodullistavan ajattelun alkuperä vastuullisena johtajana Jyväskylän yliopistossa.

AjankohtaLauantai 21.10.2023, klo 10–17

Paikka: Galleria Midori, Kirkkokatu 1

Ilmoittautuminen viimeistään 8.10.2023.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.