Se on vain työtä — vai onko? Sokraattinen dialogi

23.9.2023

Mikä on työn merkitys meille? Miksi työ on tärkeää? Mitä tarkoittaa työn merkityksellisyys? Voiko työtä tehdä ainoastaan palkan ansaitsemiseksi?

Työn moraaliin voi liittyä erilaisia tuntemuksia ja ajatuksia, kuten sitoutumisen aste työhön, oman työpaikan arvosteleminen tai omien suoritusten vaihtelevuus. Millaisia ajatuksia nämä herättävät meissä?

Työn muuttuminen on myös yhä nopeampaa. Vähitellen työn murros muuttaa töiden sisältöjä, toimintatapoja ja työn organisointia kaikissa ammateissa. Samalla kun osa vanhoista tehtävistä häviää tai siirtyy muulla tavoin hoidettavaksi, syntyy myös kokonaan uusia ammatteja ja tehtäviä sekä lisää työsuhteetonta työtä. Muuttuuko se, mitä ajattelemme työstä? Muuttuuko työn merkitys?

Sokraattinen dialogi on kansainvälisesti tunnettu keskustelumuoto, jossa pysähdytään tutkimaan yhdessä aihetta. Yhteisessä keskustelussa tavoitellaan tietoa ja etsitään vastausta aiheeseen, mutta kukaan ryhmästä ei ole aiheen asiantuntija. Toisten kanssa aiheen pohtiminen voi muuttaa omia ennakkokäsityksiä asioita ja tuoda uusia ajatuksia. Ryhmän vetäjä toimii fasilitaattorina ja ohjaa keskustelun eri vaiheita.

Osallistuminen ei vaadi mitään ennakkotietoja tai taitoja. Keskustelu lähtee liikkeelle jokaisen omasta kokemuksesta.

Vetäjänä toimii filosofian praktikko, FM Kati Kuula.

Se on vain työtä — vai onko? Sokraattinen dialogi -osallistumistiedot

Aika: 23.9.2023 klo: 10.00-17.00

Paikka: Midori, Kirkkokatu 1, Helsinki

Osallistumismaksu: 75€

Ilmoittautuminen viimeistään 14.9.2023.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti. Jos peruutus tehdään myöhemmin, perimme 50% kurssimaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.

Tervetuloa keskustelemaan!