Sokraattinen dialogi: Mitä on pelko?

La 1.4.2023 klo 10-17

Mitä on pelko?

Ihmisen elämään kuuluu pelon kokemuksia. Monet pelot auttavat meitä suojelemaan itseämme uhkaavilta tai vaarallisilta tilanteilta. Toiset pelot taas tuntuvat abstrakteilta ja kummallisilta. Joskus pelot voivat myös lamauttaa arjen elämää ja saattaa meitä oman elämän reunalle. Mitä kaikkea erilaiset pelot merkitsevät elämässä ja olemassaolossamme? Voiko pelkoja ottaa haltuun ja käsitellä rationaalisesti? Entä jos pelko on pelkästään tunteiden harha, väärintulkinta asioista?

Tässä Sokraattisessa dialogissa pohdimme pelkoa filosofisesta näkökulmasta, sen suhdetta ihmisenä olemiseen. Dialogiin ovat tervetulleita kaikki. Aiempaa kokemusta ei tarvita. Ryhmään mahtuu 10 ihmistä, joten kannattaa ilmoittautua heti.

Dialogin ohjaa Filosofisen praktiikan koulutuksen vastaava opettaja, TeT Pia Houni.

Aika: lauantaina 1.4.2023 klo 10-17

Paikka: Iso Roobertinkatu 20-22, Helsinki
Ilmoittautuminen viimeistään 22.3.2023.

Sokraattinen dialogi – taustaa

Sokraattinen dialogi on filosofisen ryhmäkeskustelun muoto, joka kehitettiin 1920-luvulla Saksan Göttingenissä. Sokraattisessa dialogissa pyrkimys on harjoittaa filosofiaa käytännössä vastapainona filosofian teoreettiselle opetukselle.

Metodina on valitun teeman tarkastelu oman kokemuksen avulla. Esimerkiksi jos pohditaan vaikkapa vapautta, miettii kukin miten vapaus on hänen kohdallaan ilmennyt. Kokemusten kautta valottuu pikku hiljaa ryhmän näkemys aiheesta. Kysymys on toisin sanoen yhdessä ajattelusta, ihmettelystä ja näkemysten vaihdosta. Osallistumiseen ei tarvita filosofian opintoja.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.