Sokraattinen dialogi: Teknologia ja ihmisyys

La 24.2.2024

Sokraattinen dialogi: Teknologia ja ihmisyys
Mainoskuva generoitu Stable diffusionilla.

Tervetuloa Sokraattiseen dialogiin: Teknologia ja Ihmisyys

Istun sohvalle ja päätän hetken ajan olla tekemättä yhtään mitään. Suljen puhelimeni ja muut välkkyvät ruudut ympäriltäni. En tee mitään, edes meditoi.

Vähitellen huomaan muutoksia. Huomioni alkaa kiinnittyä yllättäviin asioihin ympärilläni ja normaalisti ajatuksesta toiseen pomppiva mieleni rauhoittuu. Ajatukset liikkuvat uudenlaisia ratoja ja alan kuulla myös kehoni viestejä. Ihmisyys tuntuu nyt enemmän ja erilaiselta.

Olet ehkä pysähtynyt ajattelemaan, miten älypuhelimet, sosiaalinen media ja muut teknologiset ihmeet ovat vaikuttaneet siihen, mitä tarkoittaa ja miltä tuntuu olla ihminen tänä päivänä?

Teknologian kehitys on tuonut mukanaan uskomattomia mahdollisuuksia, mutta se on myös muuttanut tapaa, jolla kohtaamme toisemme ja maailman ympärillämme. Tässä sokraattisessa dialogissa keskustelemme siitä, miten teknologia vaikuttaa identiteettiimme, ihmissuhteisiimme ja elämämme perustavanlaatuisiin kysymyksiin. Toiset sanovat teknologian tuovan meidät uuden ihmisyyden äärelle, toiset ajattelevat meidän kadottavan itsemme ja ihmisyytemme loputtoman internetselailun myötä.

Mitä teknologia ylipäätään on?

Onko teknologia tuonut meille lähemmäksi toisiamme vai vieraannuttaako se meitä toisistamme, itsestämme tai jostain muusta tärkeästä? Onko mahdollinen vieraantuminen huono asia? Mitä tarkoittaa olla ihminen tässä teknologian täyttämässä maailmassa?

Tule mukaan keskusteluun! Ryhmä on pieni, jotta jokainen ääni pääsee kuuluviin. Mitään ennakkotietoja ei tarvita. Ilmoittaudu nyt, ja varmista paikkasi!

Dialogin ohjaa filosofisen praktiikan harjoittaja Juho Rautahonka.

Nähdään Sokraattisessa dialogissa!

Tämä esittelyteksti on kirjoitettu GPT 3.5 kielimallin avulla.

Aika: La 24.2.2024, klo 10-17.00

Paikka: Tekstin talon 4. kerroksen kahvihuone, Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki.

Hinta: 80€

Ilmoittautuminen viimeistään 15.2.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 15.2.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.