Tiedostamattoman kirjoittaminen: Kaipaus

20.-21.1.2024

Kurssilla psykoterapeutti ja filosofi Elli Akrén-Ebbe johdattaa kurssilaisia avaamaa väyliä tiedostamattomaan kirjoittamisen metodein.

Tiedostamaton voi olla voiman ja luovuuden lähde tai painajaisten syntysija. Se mikä ei ole tietoisessa mielessämme on varastoitunut tiedostamattomaan, siellä asustavat myös unohtuneet ja muistin ulottumattomissa olevat tapahtumat sekä myös meille tuntemattomat piirteemme ja ilon aiheet.

Tiedostamatonta on kuitenkin vaikea lähestyä, koska se ei ymmärrä arkikieltä, ei käskyjä, eikä järjen ääntä. Tiedostamattomaan voidaan saada yhteys rentouttamisharjoitusten ja esimerkiksi kirjoittamisen avulla. Tiedostamattoman kirjoittamisen kurssilla on tarkoitus kirjoittaa ohjatusti lyhyitä tarinoita, joiden kautta voi avautua mahdollisuus työstää omaa alitajuntaansa. Teemme myös rentoutumisharjoituksia, jotta mieli tulee otollisemmaksi kirjoittamisprosessille. Kurssi ei ole ohjattua luovaa kirjoitusta, sen sijaan kurssilla on mahdollista saada yhteys tiedostamattomassa oleviin aiheisiin, sekä luovuuteen. Kurssi tuottaa mahdollista kirjoittamisen raakamateriaalia myöhempää työstämistä varten.

Tällä Tiedostamattoman kirjoittamisen kurssilla perehdytään kaipaukseen. Kokemukseen, joka kuljettaa ihmistä eteenpäin, saa etsimään ja toivomaan, että löytäisi jotain kauan sitten kadotettua tai jotain sanatonta, jota on aina odottanut.

Tiedostamattoman kirjoittamisen kursseja on pidetty vuodesta 2016 alkaen eri teemoilla. Kurssilla kerrataan aiempien kurssien teemoja, mutta myös uusia asioita käsitellään.

Kurssi sopii kaikille, jotka tahtovat syystä tai toisesta työstää tiedostamatontaan kirjoittamalla. Kurssi ei vaadi erityisiä ennakkotietoja tai taitoja. Kurssi ei korvaa terapeuttista tukea.

Opettajana psykoterapeutti ja filosofi Elli Akrén-Ebbe.

Tiedostamattoman kirjoittaminen: Kaipaus -kurssin ajankohta

la 20.1.2024 klo 10.00-17.00

su 21.1.2024 klo 10.00-15.00

Paikka: Kriittisen korkeakoulun luokka Tekstin talolla, 4. krs. Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki.

Hinta: 140 euroa. Jos tahdot tukea Kriittisen korkeakoulun toimintaa voit ilmoittautumisen yhteydessä kirjoittaa lisätietoihin ”tukihinta”, joka on yht. 190e. Ylimääräinen 50e käytetään Kriittisen korkeakoulun toiminnan tukemiseen. Vapaaseen sivistyöhön kohdistuvat leikkaukset valtiotasolla osuvat myös Kriittisen korkeakoulun toimintaan. Kiitos tuestasi!

Kurssille otetaan enintään 12 osallistujaa.

Ilmoittautuminen viimeistään 11.1.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti. Jos peruutus tehdään myöhemmin, perimme 50% kurssimaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.