Trauma, masennus ja viisaus

16. ja 18.8.24 (Etäkurssi)

Onko ahdistus sisäinen syöveri vai ovi uuteen? Usein kuulee sanottavan, että trauma ja suru johtavat viisauteen, mutta pitääkö tämä paikkansa?

Viisas toiminta määriteltiin antiikissa elämäntavaksi, jossa noudatettiin hyveitä ja harjoitettiin sekä fyysisiä että henkisiä harjoituksia, mietiskelyä ja ajattelun taitoja. Ahdistuksen ja masennuksen taustalla on usein käsittelemätön trauma, joka saattaa estää viisaan toiminnan, koska sisäinen performanssi ja/tai sabotaasi toimivat viisauden esteenä. Kysymys ei ole siitä, ettei olisi tahtoa toimia hyvin, vaan siitä, että trauma ohjaa valintoja tiedostamattomasti.

Voiko masennus, ahdistus ja trauma viitoittaa tietä parempaan elämään vai ei? Trauma, masennus ja viisaus -etäkurssilla paneudutaan yksilön näkökulmaan trauman ja viisauden suhteesta. Kurssin teema jatkuu elokuussa erillisellä kurssilla Viisaus ja kansalliset traumat, myytit sekä tabut, jossa käsitellään yhteisöllisiä ja yhteisiä traumoja.

Kurssi koostuu luennosta, kirjoitustehtävistä sekä keskustelusta. Kurssilla käytetyt menetelmät ovat mm. filosofis-pohjaisia ja narratiivisia.

Huom! Kurssi ei korvaa terapeuttista tukea.

Kysymyksessä ei ole terapia- tai vertaisryhmä, vaan kurssilla pyritään lisäämään ymmärrystä yksilön trauman ym. vaikutuksesta viisauden mahdollisuuksiin. Kurssilla pohditaan traumaa yleisenä ilmiönä ja käsitteenä, henkilökohtaisia kokemuksia ei käsitellä.

Opettajana psykoterapeutti ja filosofi Elli Akrén-Ebbe.

Trauma, masennus ja viisaus -kurssin ohjelma

Aikataulu: pe 16.8. klo 17-20.15 ja su 18.8. klo 10-15

Paikka: Etänä, Zoom-alustalla

Ilmoittautuminen viimeistään 1.8.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti (1.8.2024), ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.